Vantaan ammattiopisto Varia järjestää huoltohenkilöstön B1-lupakirjaan mahdollistavaa, korjaus- ja huoltotehtäviin valmistavaa lentokoneasentajan koulutusta. Uusi konehankinta tuo merkittävän parannuksen tulevien mekaanikkojen koulutukseen, jonka lisäksi matkustajakone mahdollistaa opetuksen laajentamista ilmailualan osalta entisestään. "Konehankinta mahdollistaa myös aikaisempaa laajemman maahuolinta- sekä matkustamohenkilökunnan koulutuksen toteutuksen. Kaikki nämä koulutukset ovat ilmailualan toiminnan ytimessä, joten Varia pystyy kouluttamaan entistä paremmin ja laajemmin alan toimijoita", kertoo ammattiopisto Varian rehtori Pekka Tauriainen.
Varia on jo kouluttanut matkustamon esimiehiä oppisopimuksella Finnairille", täsmensi Tauriainen. Edellisten lisäksi konetyyppi tuo mahdollisuuksia ilmailualan maakouluksessa laajasti asematasoilla työskentelystä sekä vaikkapa turvallisuusalan koulutukseen. "Lisäksi myös tutkinnon perusteet muuttuvat ja se puolestaan vaikuttaa opetusvälinetarpeisiin", täsmensi Tauriainen hankintaa Lentoposti.fi:lle.
"Käyttöömme tarvitaan tietynlaisia teknisiä järjestelmiä. Näillä perusteilla haimme lentokonetta, jossa rungon osalta tunnit ovat lopussa, mutta järjestelmät ovat nykyaikaisia. Muissa tapauksissa hinnat ovat todella korkealla", avasi Tauriainen lentokonehankintaa Lentoposti.fi:lle. Ostetussa koneessa on mukana kaikki opetuksessa tarvittavat järjestelmät. Osa järjestelmistä on kuitenkin poistettu koneesta, sillä niillä on edelleen jälleenmyyntiarvoa. Tällaisia ovat mm. TCAS-järjestelmän osat sekä ELT-hätälähetin ja joitain muita avioniikan osia.
Lentokonehankinnan rahoituksesta vastasivat Vantaan kaupunki ja opetus- ja kulttuuriministeriö, jolta hankkeeseen saatiin ammatillisen koulutuksen toimintarahoitusta 120 000 euroa. Keväällä 2020 konehankinnasta järjestettiin julkinen kilpailutus, joka ei kuitenkaan tuonut esiin sopivia tarjouksia. Seuraavassa vaiheessa hankintaan otettiin mukaan alan tunteva välittäjä. Koronapandemian aikana käytetyn lentokoneen hankinta ei kuitenkaan ollut yksinkertaista. Matkustusrajoitukset toivat omat haasteensa ja lopulta hankinta-alueeksi rajautuikin pandemian takia käytännössä Eurooppa.
Vuonna 2011 koneyksilö siirtyi venäläisen Yamal Airlinesin käyttöön, joka luopui siitä vuoden 2019 lopulla. CRJ200-matkustajakoneen perustyyppi on CL-600 -liikesuihkukone, jonka rungon pituutta on jatkettu. Koneperheeseen kuuluvalla CL-604 -liikesuihkukoneella Suomessa lentää liike- ja ambulanssilentoja tarjova Jetflite. CRJ200-konetyyppiä ovat käyttäneet esimerkiksi Yhdysvalloissa useat syöttöliikenneyhtiöt.
Edellisten lisäksi myös Suomessa olisi ollut käytöstä poistettavaa kalustoa, sillä Finnair kierrätti yhden Airbus A319 -koneistaan. Sen hankinta Varian käyttöön olisi ollut jo merkittävästi korkeammassa hintaluokassa sekä kooltaan haasteellinen opetustiloja ajatellen. Suuri on myös hankittu CRJ200-kone, sillä sen pituus on 26,77 metriä, siipien kärkiväli 21,21 metriä ja matkustamonkin korkeus on 1,85 metriä. Koneen sivuvakaajan kärki on 6,22 metrin korkeudessa. Tällaisella 50-paikkaisella matkustajakoneella voi lentää noin 3000 kilometrin mittaisia lentoja. Suomeen saapuvalla koneella ei kuitenkaan ole tarkoitus enää lentää tai edes rullata. Siirtolennolla Helsinki-Vantaalle saapuva koneyksilö on siis lentokuntoinen, mutta ei enää ns. lentokelpoinen. Se poistetaankin rekisteristä pian saapumisen jälkeen.
"Hankitun lentokoneensijoituspaikasta ei ole vielä tehty päätöksiä ja eri vaihtoehtojen kustannuksia selvitetään. Nyt ratkaistava sijoituspaikka ei ole lopullinen. Aina olisi helpompi, jos kone olisi omissa tiloissamme", arvioi Varian rehtori Tauriainen Lentoposti.fi:lle. Käytännön järjestelyt etenevät heti, kun kone luovutetaan Vantaan kaupungille. Helsinki-Vantaalla koneelle tehdään säilytyshuolto Jetfliten huoltohallin tiloissa. On myös mahdollista, että Varian lentokone jäisi Helsinki-Vantaalle ennen uusien tilojen valmistumista. Lentokenttäympäristö mahdollistaisi myös suihkumoottoreiden koekäytöt, joka olisi varmasti mielenkiintoinen lisä koulutukseen. Pahin vaihtoehto olisi lentokoneen pilkkominen siirtoa varten, jolloin osa järjestelmien toimivuuksista menetettäisiin.
Vantaan ammattiopisto Varia on yksi seitsemästä Suomessa lentokoneasentajia kouluttavista toimijoista. Varia kouluttaa oppilaita erityisesti siviililentoyritysten tarpeisiin. Muut oppilaitokset ovat perinteisesti kouluttaneet oppilaita ilmavoimien ja Patrian tarpeisiin, mutta myös niistä voi työllistyä siviilipuolelle. Lentokoneasennuksen perustutkinnon suorittaneet työskentelevätkin mm. lentoyhtiöiden, lentokonehuoltoyritysten, lentokonekorjaamoiden, puolustusvoimien, rajavartiolaitoksen ja lentokoneita valmistavissa yrityksissä. Varialla alkaa vuosittain kaksi lentokoneasentajakurssia, joista toinen on peruskoulupohjainen ja toinen ylioppilastutkintopohjainen. Kummallakin on noin 15-20 opiskelijapaikkaa. Tällä hetkellä Variassa opiskelee noin 100 tulevaa lentokoneasentajaa. Varia aloitti lentokoneasentajien kouluttamisen oppisopimuksella Finnairille vuonna 2018. Ensimmäinen kurssi niistä valmistuu vuonna 2021. Finnair on ollut tiiviisti mukana näiden kurssien suunnittelussa ja opiskelijahankinnassa. Varialla on nykyisin lentokoneasentajakoulutksen käytöss Yhdysvalloista hankittu Learjet 24 -liikesuihkukone (N711PC), Pilot Factoryn entinen Piper PA-34-200T Seneca II (OH-NBE) sekä Scanwingsin entinen Beechcraft C90 King Air (OH-BAX). Aiempi suihkukonehankinta on tehty vuonna 2008 eli yli kymmenen vuotta sitten. Uusi opetusvälineeksi hankittu lentokone houkuttelee Varialle oppilaita jatkossakin ja on varmasti uuden innon lähde myös oppilaitoksen opettajille. Lentokonetekniikan osaajien kysyntää voi lähitulevaisuudessa lisätä myös käynnissä oleva Ilmavoimien HX-hanke ja erityisesti siihen liittyvät teollisen yhteistyön hankkeet.
|
|||