Vantaan ympäristölautakunta ehdottaa lisää yörajoituksia Helsinki-Vantaalle

Helsinki_Airport_terminalVantaan ympäristölautakunta käsitteli 21. elokuuta pidetyssä kokouksessaan Helsinki-Vantaan lentoaseman meluntorjunnan toimintasuunnitelmaa. Lautakunta aikoo esittää lisää yöaikaisia rajoituksia lentoaseman toiminnalle. Myös melun kohdistumista asutukseen pitäisi vähentää. 

Ympäristölautakunta otti kokouksessaan kantaa Helsinki-Vantaan lentoaseman lentoliikenteen EU-direktiivin mukaiseen meluntorjunnan toimintasuunnitelmaan, josta Finavia on pyytänyt Vantaan kaupungilta lausuntoa.

Vantaa ympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että suunnitelmassa esitettyjen toimenpiteiden lisäksi Vantaan kaupunki edellyttäisi selvitettäväksi, miten yöaikaisia käyttörajoituksia voisi laajentaa koskemaan myös kiitotien 22L/04R yöaikaista käyttöä.

Lautakunnan mielestä Finavian pitäisi tehdä ohjelma, jonka mukaan kartoitettaisiin olemassa olevien vanhojen asuinalueiden asuinrakennusten ulkokuoren ja ikkunoiden melun eristävyyttä.


Yörajoitukset estävät Finnairin kasvua

Finnairin operatiivinenjohtaja Ville Iho selvensi reittikannattavuuden merkitystä kokonaisverkostossa Suomen ilmailualan ja –teollisuuden näkymät -seminaarissa keväällä 2013.

"Reittikannattavuus kokonaisverkostossa on usein yksi suuri tekijä. Yhtenä vaaran paikkana ovat mahdolliset yöaikaiset rajoitukset", kommentoi Iho.

”Voi käydä huonosti jos Helsingissä supistetaan aikatauluikkunaa”, toteaa Iho.

Finnairin kasvu hyödyttää suomalaisia erittäin paljon muun muassa erinomaisilla yhteysvaihtoehdoilla.

Lentoolähtöreittejä pohjoiseen selvitettävä

Finnair_A340_OHLQCVantaan ympäristölautakunta esittää myös, että Finavian tulisi selvittää mahdollisia uusia lentoolähtöreitteijä kiitotieltä 22R/04L pohjoiseen lentomelun vähentämiseksi Kivistön keskustassa ilman sen lisääntymistä Askistossa.

Finaviaa vaaditaan lisäksi ottamaan käyttöön lentoonlähtöreitin kiitotieltä 22R/04L, joka seuraisi tarkasti Hämeenlinnanväylää. Näin maankäytön suunnittelussa voitaisiin varautua lentoreitteihin, vaikka lentomelu nykyisten ennusteiden mukaan ei ylittäisikään 55 desibelin tasoa.

Lentokonemelun hallintasuunnitelma perustuu ympäristölupapäätökseen, jossa määrätään, että Finavia Oyj:n on tehtävä Helsinki-Vantaan lentoaseman lentoliikenteen yleinen melunhallintasuunnitelma, josta käy ilmi lennonjohdon toimintatavat ohjata siviililentoliikennettä eri liikennetilanteissa ja aikoina. Suunnitelma tulee päivittää kolmen vuoden välein.


Melurajoitteita käsitellään parhaillaan Trafissa

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi käsittelee parhaillaan Finavian hakemusta Helsinki-Vantaan lentoaseman meluun liittyvistä toimintarajoituksista. Päätöksen on ilmoitettu venyvän kuluvan kesän yli.

Lue myös:

Artikkeli:Suomen saavutettavuus on elinehto