Venäjän viranomaiset eivät ole kommentoineet tietoa, josta Vedomostin ohella on kertonut myös Interfax. Asiasta ei ilmeisesti olisi vielä päätöksiä vaan se olisi harkinnassa Venäjän liikenneministeriössä. Ilmailu on noussut esiin vastapakotteissa, koska mm. Krimille lentänyt venäläinen Dobrolet-yhtiö liitettiin pakotelistalle viime viikolla. Se joutui keskeyttämään toimintansa mm. huoltojen katkeamisen takia. Finnairille Venäjän ilmatilan käyttö on tärkeää. Suomen edullisen sijainnin takia lukuisiin kohteisiin pystytään vuorokauden aikana operoimaan samalla koneella Helsinki-Vantaalta edestakainen lento käyttäen isoympyräreittiä Venäjän kautta. Tämä antaa Finnairille kaluston käytön suhteen etua kauempana Euroopassa toimiviin yhtiöihin verrattaessa. Siperian ylilentojen loppuminen tai rajoittaminen merkitsisi takaiskua yhtiön liikenteelle. Venäjän kiertäminen etelän kautta lienee tosin mahdollista, mutta se saattaisi edellyttää tankkausvälilaskua. Lisäksi lentoaika kasvaisi useilla tunneilla ja kustannukset kasvaisivat vastaavasti. Finnairin kohdalla kyseessä olisivat ainakin seuraavat reitit: Tokio, Osaka, Nagoya, Seoul, Peking, Shanghai, Xian, Chongqing, Hong Kong ja Delhi. Japaniin pääsisi edelleen todennäköisesti JAL:n siivin, joka ei ole eurooppalaisyhtiö. Venäjän eteläpuolisilla alueilla sijaitsee lisäksi kriisipesäkkeitä kuten Ukraina ja Lähi-Itä. koko Ukrainan kiertävän lentoreitin valinta veisi lennot Georgian ja Armenian tai Turkin kautta edelleen Iraniin ja sieltä Afganistanin ja Pakistanin ylle missä Finnair operoi normaalistikin. Tarvittavien ylilentolupien saaminen saattaisi vaatia aikaa. Vedomostin mukaan Trans-Siperian lentoreitin käyttäjät maksavat ylilennoista nykyisin Aeroflotille 300 miljoonaa dollaria vuodessa. Ensimmäisenä asiasta Suomessa kertoi Kauppalehti. Vedomostin uutinen (venäjäksi)
|
|||