Virgin Atlanticin lento VS453 oli noussut ilmaan Lontoon Heathrow'lta määränpäänään Israelin Tel Avivin Ben Gurionin lentokenttä. Alkunousussa Boeing 787-9 Dreamliner joutui kuitenkin laserhäiriköinnnin kohteeksi.
Virgin Atlanticin ohjaajat ilmoittivat lennonjohdolle tiedon lennon kapteenina toimineen ohjaajan tilasta kiireellisenä pan pan -viestinä. Miehistön ilmoituksen mukaan kapteeni oli saanut vaurioita toiseen silmään eikä nähnyt kunnolla. Turvallisuus on ilmailussa ensisijainen asia, jonka seurauksena tehtiin uusi päätös palata takaisin Lontooseen. Aikataulun mukaan lennon VS453 lähtöaika Lontoosta oli 21.30 ja takaisin Heathrow'lle Virgin Atlanticin kone laskeutui noin kello 22.45. Virgin Atlanticin lausunnon mukaan matkustajat yövytettiin Lontoossa.
Vuoden 2018 laserhäiriköintitapausten määrä tarkoittaa keskimäärin kahta tapausta jokaisena päivänä ympäri vuoden Ison-Britannian ilmatilassa. Suurin osa tapauksista raportoitiin Lontoon alueelta Heathrow'lta, Gatwickistä ja Lutonista mutta myös Manchesterista ja Birminghamista. Lentäjäliitto BALPA:n mukaan 42 prosenttia sen jäsenistä oli vuonna 2019 tehdyn tutkimuksen mukaan silloisen viimeisen 12 kuukauden aikana ollut laserhäiriköinnin kohteena Ison-Britannian ilmatilassa.
Jälkimmäinen tapaus sattui Hyvinkäällä helmikuussa ja myös tuolloin kohteena oli Rajavartiolaitoksen vartiolentolaivueen helikopteri. Harjoituslennolla ollut AW119 Koala -joutui keskeyttämään tehtävänsä. Vuonna 2020 laserhäirintätapauksia Suomessa raportoitiin 4 kappaletta ja muualla kuin Suomessa suomalaisille ilma-aluksille 3 tapausta. Vuonna 2019 tapauksia oli 32. Tapausmäärät ovat laskeneet vuodesta 2015, joka oli vuosikymmenen huippuvuosi ja tapauksia oli kaikkiaan 74. L Suomessakin on annettu ensimmäiset oikeustuomiot laserhäirinnästä. Käräjäoikeuden tuomion mukaan kyseinen henkilö syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Asiaa soviteltiin ja seuraamukseksi tuli mahdollisen vankeuden sijaan tuntuva sakkorangaistus. Lue myös:
|
|||