West Atlantic Swedenin kadonnut CRJ-200 -postilentokone löytyi maahansyöksyneenä

WestAir_CRJ_Harri_Koskinen_FlyFinlandFi(päivittynyt 13.15) Oslosta Tromssaan matkalla ollut Canadair CRJ-200LR(PF) -rahtikone (SE-DUX) on syöksynyt maahan tunturialueella Pohjois-Ruotsissa. Kone katosi tutkasta ehdittyään lähettää hätäkutsun. Ruotsin television mukaan norjalainen F-16-hävittäjä on paikallistanut onnettomuuspaikan tunturialueelle. Koneessa oli kaksi miehistön jäsentä.

West Atlanticin lennolla SWN294 olleen koneen miehistö lähetti lyhyen hätäkutsun enne puoltayötä paikallista aikaa. Onnettomuuspaikka on Pohjois-Ruotsissa tunturialueella Norjan rajan tuntumassa Akkajauren lähistöllä.

Ruotsin merenkulkulaitos Sjöfartsverket sai ilmoituksen onnettomuudesta perjantaiyönä hieman puolen yön jälkeen. Onnettomuuspaikkaa lähetettiin paikantamaan pelastushelikopteri. Etsintöihin osallistui myös norjalainen Banakista matkaan lähtenyt pelastushelikopteri.

Onnettomuuspaikka löydettiin aamuyöstä noin kello 03.10 tunturialueelta noin 1000 metrin korkeudesta. Alueelle on lähetetty pelastusyksikköjä.

Canadair oli postilennolla, joten lennolla ei ollut matkustajia miehistön lisäksi ollut. Konetta operoi West Atlantic Sweden (entinen West Air Sweden, joka tunnettiin aiemmin nimellä West Air Europe). West Atlantic -konserni on keskittynyt posti- ja pikarahtikuljetuksiin. Se kuljettaa lähetyksiä useille Euroopan kansallisille postilaitoksille.

Onnettomuuskone CRJ-200 PF (MSN7010) oli valmistunut vuonna 1993 ja sillä oli lennetty 38 601 tuntia 31 036 lennolla. West Atlantic oli operoinut koneella vuodesta 2007 lähtien noin 10 000 lentotunnin verran.

Koneen lentäjät olivat Espanjasta ja Ranskasta. Kapteenin (42 vuotta) 3173 tunnin kokonaislentokokemuksesta tyypillä oli kertynyt 2050. Perämiehen (34) yhteensä 3050 tunnista 900 oli lennetty CRJ-200:la.

Kanadalaisen Bombardierin valmistama Canadair CL-600-2B19 Regional Jet CRJ-200LR(PF) (Package Freighter) on kahdella takarunkoon sijoitetulla suihkumoottorilla varustettu, alunperin syöttöliikenteeseen rakennetty kone. Otsikkokuvassa on yhtiön onnettomuuskoneen kaltainen SE-DUY.

CRJ-200:n rahtiversio on kehitetty Kanadalaisen Cascade Aerospacen kanssa P2F-konseptilla (Passenger-to-Freighter) entisen West Air Swedenin tarpeisiin. Onnettomuuskone lensi ennen rahtikonversiota Lufthansan matkustajaliikenteessä.

Päivitys 13.15: lisätty tweetti, jossa kuvia onnettomuuspaikasta. Päivitys 11.30: lisätty koneen valmistusvuosi ja lentotunnit.