Harrasteilmailun kansainvälisen kattojärjestön FAI:n järjestämät ”ilmailulajien olympialaiset” järjestetään tänä vuonna suurempana kuin koskaan. Ensimmäisen kerran World Air Games järjestettiin Turkissa 1997. Seuraavat olivat Espanjassa 2001 ja Italiassa 2009. Vuoden 2005 tapahtuma peruttiin. Suomi on osallistunut aiemmin WAG-kisoihin ainakin Turkissa ja Espanjassa. Vuoden 2015 World Air Games kilpailut alkoivat 1. joulukuuta Dubaissa, Yhdistyneissä Arabiemiraateissa. Kuten kilpailuvuosista ilmenee, alunperin neljän vuoden välein järjestettäväksi ajateltu tapahtuma on nyt kuusi vuotta edellisestä. Suomen Ilmailuliitto on lähettänyt 19-henkisen joukkueen kahdeksi viikoksi Dubaihin. Tapahtumassa kisataan kokonaisuudessaan kymmenessä lajissa, joista valtaosa jakautuu alalajeihin. Suomalaiset ovat mukana kolmessa eri ilmailulajissa yhteensä viidessä kilpailussa. Laskuvarjohypyssä suomalaiset kilpailevat kupumuodostelmahyppäämisessä, tarkkuushypyissä sekä kahden hengen kuviohypyissä. Moottorilennossa suomalaiset osallistuvat Air Navigation Race -kilpailuun eli rallilentoon. Lennokkilajissa suomalaiset kisaavat siimaohjattavilla taistelulennokeilla. Suomalaiset kisaavat kolmessa lajissa ANR (Air Navigation Race) on nuori kilpailulaji, jossa lentokoneen miehistö lentää karttaan piirretyn virtuaalisen väylän läpi. Apuvälineet ovat kartta, kello, ja kompassi. Optimitilanteessa lähtö- ja maaliviivan ylitys tapahtuu täsmälleen (sekunnin tarkkuudella) määrättyyn aikaan. Yksi kilpailulento kestää tavallisesti noin 15min. Tavoite on pysyä aikataulussa ja väylässä; poikkeamista tulee virhepisteitä. Kilpailussa lennetään samanaikaisesti vierekkäisillä väylillä (vastaavalla tavalla kuin alppihiihdon paripujottelussa). Kilpailuun kuuluu myös tarkkuuslaskukilpailu. Yleisö voi seurata kilpailijoiden lentoja reaaliajassa isoilta ruuduilta. Laskuvarjohyppy Freestyle -laskuvarjohypyssä kilpaillaan kahden hengen joukkueissa. Toinen joukkueen jäsenistä on performer, eli esiintyvä osapuoli, toisen jäsenen kuvatessa vapaapudotuksen aikana tapahtuvan suorituksen kypärään kiinnitetyllä videokameralla. Suoritettaviin liikesarjoihin kuuluu esimerkiksi kierrevoltteja, piruetteja sekä liikkumista ilmavirrassa erilaisissa notkeutta, voimaa sekä kehon hallintaa vaativissa asennoissa. Joukkueella on lentokoneesta irrottautumisen jälkeen 45 sekuntia aikaa suorittaa ennalta suunnittelemansa ja harjoittelemansa koreografia, jonka tuomarit arvostelevat hypyn jälkeen videomateriaalin perusteella. Kupumuodostelmahypyissä laskuvarjohyppääjät avaavat varjonsa välittömästi koneesta hypättyään ja tekevät muodostelmia avonaisilla laskuvarjoilla ottaen otteita toistensa varjojen punoksista jaloilla. Lajissa kilpaillaan sekä kahden että neljän hengen sarjoissa. 2-way sekvenssissä kaksi hyppääjää tekee muodostelmia ja mukana hyppäävä joukkueen kolmas jäsen kuvaa suorituksen videolle. Hyppääjät toistavat kullekin kilpailukierrokselle ennalta arvottua viiden muodostelman sarjaa eli niin kutsuttua sekvenssiä mahdollisimman monta kertaa 60 sekunnin ajan. Tuomarit antavat pisteen kustakin oikein tehdystä muodostelmasta joukkueen videon perusteella. Kilpailuissa hypätään kahdeksan kierrosta ja pisteet lasketaan yhteen jättäen huonoin kierros huomioimatta. Suomen ennätys yhdelle kierrokselle on tällä hetkellä 13 pistettä. Laskuvarjourheilun tarkkuushypyssä hypätään 1000 m:n korkeudesta ja suoritus tehdään varjon varassa. Tarkoituksena on laskeutua halkaisijaltaan 2 cm:n maaliin. Osuma maalipisteeseen antaa tuloksen 0 cm. Ohimenneet osumat mitataan sähköisesti sentin välein, suurin mahdollinen virhetulos on 16 cm. Eri kierrosten tulokset lasketaan yhteen ja voittaja on pienimmän yhteistuloksen saanut. Siimaohjattava taistelulennokki Lennokki on 120cm kärkiväliltään ja siinä on 2,5 cm3 kokoinen polttomoottori. Lennätyssiimat ovat 16 metriä pitkät. Kaksi lennättäjää on samassa keskikehässä. He yrittävät saada leikkauksia vastustajan lennokin perään kiinnitetystä kolme metriä pitkästä kreppinauhasta oman lennokkinsa potkurilla. Lennokkien nopeus on 150 km/h eli kierros lennetään kahdessa ja puolessa sekunnissa. Laji on vauhdikas ja siinä sattuu usein törmäyksiä. Tämän takia joka erässä lennättäjillä on varakone, joka otetaan tarvittaessa ilmaan. Erä kestää 4 minuuttia ja leikkauksesta saa 100 pistettä ja lennetystä sekunnista 1 pisteen. Yleensä eniten leikannut on voittaja. Lennättäjällä on apuna kaksi mekaanikkoa, jotka käynnistävät moottorin ja pikahuoltavat vaurioituneen yksikön. Kilpailun viralliset verkkosivut: www.wagdubai.ae
|
|||