USAF:n erikoisjoukkojen CV-22 Osprey -tiltrotor joutui vaaratilanteeseen New Mexicossa 20. marraskuuta 2024. Ilma-alus joutui tekemään hätälaskeutumisen, jonka syyksi kerrottiin materiaalin vaurioituminen. Laskeutuminen onnistui ja neljän hengen miehistö pelastui.
New Mexicon tapauksen tutkinnassa tehdyt löydökset ja ilma-alustyypin aiempi historia johtivat 6. joulukuuta 2024 Yhdysvaltain laivaston materiaalilaitos Naval Air Systems Commandin (NAVAIR) ilmoitukseen, jonka perusteella USAF, US Navy ja USMC rajoittivat Osprey-kaluston operatiivista sekä koulutuskäyttöä. Osa kertoi keskeytyksen olevan voimassa 96 tuntia ja osa ei erotellut keskeytyksen kestoa.
Bell-Boeing V-22 Osprey -tiltrotoreilla on rankka historia kuolemaan johtaneiden lento-onnettomuuksien määrässä, joka juontaa juurensa vuonna 1989 tapahtuneeseen ensilennon jälkeisiin koelentohin. Kaikkiaan Osprey-tiltorotoreita on valmistettu noin 400 kappaletta, joista 16 ilma-alusta ja 62 ihmishenkeä on menetetty marraskuuhun 2023 mennessä tapahtuneissa onnettomuuksissa. Neljä Ospreyta menetettiin ja 30 henkilöä menehtyi koelennoilla vuosina 1991-2000.
Ospreyn voimanlähteinä on kaksi Rolls-Royce AE 1107C -moottoria, jotta pyörittävät molempia potkureita keskitetyn vaihdelaatikon kautta. Moottorihäiriötilanteessa yksikin moottori riittää molempien potkurien pyörittämiseen. Mikäli vaihdelaatikko vikaantuu tulee molemmat moottorit sammuttaa ja suorittaa hätälaskeutuminen. Lue myös:
|
|||