Aérospatiale / BAC Concorde yliäänikoneen kaupallinen ensilento lennettiin 40 vuotta sitten 21. tammikuuta 1976. Vielä vuosikymmentenkään jälkeen nykyiset matkustajakoneet eivät yllä enää Concorden suorituksiin. Englantilais-ranskalaisena yhteistyönä syntyneen Concorden ensimmäiset kaupalliset lennot operoitiin British Airwaysin väreissä Lontoosta Bahrainiin ja Air Francen siivin Pariisista Rioon. Concorden aikakauden päätti vuonna 2000 Pariisissa tapahtunut Air Francen yliäänikoneen tuho lentoonlähdössä, joka keskeytti operaatiot. Viimeisen niitin kovasti polttoainetta kuluttavan lentokoneen kohtalolle antoivat 11. syyskuuta 2001 Yhdysvalloissa tehdyt terrori-iskut. Viimeiset kaupalliset Concorde-lennot lennettiin 24. päivä lokakuuta vuonna 2003, kun kolme Concordea laskeutui Lontoon Heathrow'lle. Concordeja rakennettiin kaiken kaikkiaan kaksikymmentä, joista kaksi oli prototyyppejä, kaksi esituotantoversiota ja loput kuusitoista oli lopullista tuotantoversiota. Koneista neljätoista meni kaupalliseen käyttöön. Koneen suorituskyky on nykymittapuullakin uskomaton. Lakikorkeus 18 km, matkanopeus Mach 2.02 ja ennätysaika NYC:stä Lontooseen 2 tuntia 52 minuuttia ja 59 sekuntia. Satapaikkainen kaunotar pystyi kuljettamaan matkustajansa noin 7200 kilometrin päähän. Concorden ensimmäinen koelentäjä ranskalainen Andre Turcat menehtyi 4. tammikuuta 2016. Turcat lensi Concorden ensimmäisen koelennon 2. maaliskuuta 1969 sekä ensimmäisen yliäänilennon 1. lokakuuta 1969. Airbus (Aérospatiale) kunnioitti Turcatin muistoa lentäen tämän hautapaikan yli uudella A350-900 -koneella. Lue myös: Artikkeli: Yliäänikone Concorde 40 vuotta
|
|||