Vuonna 2017 asiaan lähdettiin hakemaan muutosta tavoitellen parannuksia lentoturvallisuuteen. Hankkeen taustalla on vuonna 2011 sattunut vaaratilanne, jossa kaksi Swissin Airbus A320 -konetta oli törmätä lähtökiidossa suorittaessaan risteäviltä kiitoteiltä. Taustalla on myös meluvalitukset lentokentän pohjoispuolella sijaitsevilta saksalaisalueilta. Muutosten jälkeen melun odotetaan vähenevän erityisesti ilta-aikaan.
Hankkeessa kiitotietä 14/32 pidennetään 280 metrillä pohjoispäästä. Tämä tarkoittaisi kiitotien pidentymistä 3300 metristä 3580 metriin, jonka lisäksi loppupäähän rakennetaan myös kääntöpaikka. Toinen kiitotie eli 10/28 pidennetään puolestaan 400 metrillä sen länsipäästä eli kiitotie olisi jatkossa 2900 metrin pituinen. Sen päähän tulee myös 170 metriä pitkä EMAS-alue (engineered materials arrestor system), jonka on määrä pysäyttää lentokone hätätilanteessa turvallisesti kiitotien jatkeella.
Muutokset tuovat joustavuutta operaatioihin maassa, mutta myös ilmassa. Nykyisin useat laajarunkokoneet joutuvat käyttämään lentoonlähtöihin kiitotietä 16/34, kun kiitotien 28 pituus ei ole ollut riittävä. 2500 metrinen kiitotie 28 on myös liian lyhyt suurempien koneiden laskeutumista ajatellen erityisesti kiitotien ollessa märkä tai kevyessä takatuulessa.
Nykyisin kiitotielle 34 terminaalilta rullaava laajarunkokone on joutunut ylittämään kiitotien 28 kahdesti. Ensimmäisen kerran rullatessaan kiitotien odotuspaikalle ja toisen kerran lähtökiidossa. Jatkossa lentoonlähtöön käytetään kiitotietä 32, jonne rullatessa ei tarvitse ylittää aktiivista kiitotietä. Muutos mahdollistaa lisäksi laajarunkokoneiden rullausaikojen lyhentymisen noin 10 minuutilla.
Kyseessä on pitkän aikavälin hanke, joka on aikataulutettu käynnistymään vuonna 2030. Kiitotien 28 pidennyksen osalta hankkeen kustannusarvio on noin 218 miljoonaa euroa ja kiitotien 32 osalta 42 miljoonaa euroa. Rahoituksesta vastaa lentokenttäyhtiö Flughafen Zürich AG. HK, MH
|
|||