A350 XWB:lle hyväksyntä yli kuuden tunnin lentoihin yhdellä moottorilla

A350_FLT_3Airbusin uuden sukupolven A350-900XWB on saanut Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:lta ETOPS (Extended Twin Operations) -hyväksynnän. Viranomainen myönsi koneelle hyväksynnän yli 180 minuutin ETOPS-lentoihin, joka antaa moottoririkossa option jopa 370 minuutin lennon jatkamiseen yhdellä moottorilla.

Kaksimoottorinen Airbus A350-900 on ensimmäinen konetyyppi, joka on saanut hyväksynnän yli 180 minuutin ETOPS-lentoihin ennen ensimmäisenkään koneen tuloa kaupalliseen käyttöön. Nyt saadun yli 180 minuutin hyväksynnän ja 370 minuutin option jälkeen A350 XWB -koneita voidaan käyttää lähes millä tahansa reitillä. Pisimmillään koneella voitaisiin operoida jopa 2500 merimailin päässä varakentästä.

A350_Etops_1Extended Twin Operations (ETOPS) -hyväksynnän mukaan kaksimoottorisella lentokoneella voidaan lentää kustannustehokkaasti entistä pidempiä reittejä alueilla, jotka ovat kaukana varakentistä. Normaalioperaatioissa kaksimoottorisella matkustajalentokoneella on oltava sellainen enimmillään 60 minuutin lentomatkan päässä.

Hyväksynnän mukaan koneella voidaan siis lentää yhdellä moottorilla yli kolmen tunnin lentomatkan päässä varalentopaikasta. Yhdellä moottorilla operoitaessa lentoa on koneen painosta, ilmakehän olosuhteista ja lentokorkeudesta riippuen mahdollisesti laskeuduttava alemmalle lentokorkeudelle. Moottoririkot ovat erittäin harvinaisia nykyisillä matkustajakoneilla.

ETOPS-hyväksytyllä konetyypillä voi toisen voimanlähteen vikaantuessa lentokoneella jatkaa turvallisesti yhdellä moottorilla viranomaisen katsomaan rajaan saakka. Lentoyhtiöt hakevat viranomaiselta erikseen hyväksynnän tarpeellisiksi katsomilleen ETOPS-reiteille.

Kaupunkivälejä, joilla on ETOPS-vaatimus kaksimoottoriselle konetyypille löytyy mm. valtamerten, pohjoisnavan sekä Siperian yltä. Kyseisiä reittejä lennetään jatkuvasti Finnairin kaksimoottorisilla Airbus A330-300 -koneilla Aasiaan, Yhdysvaltoihin ja Karibialle.

A350_FLT_2A350 XWB -konetta käyttävät yhtiöt voivat lentää uusia suoria reittejä verrattuna vain 180 minuutin ETOPS-hyväksyntään. Mahdollisuus jopa 370 minuutin ETOPS-toimintaan hyödyttää erityisesti uusilla eteläisillä reiteillä kuten Australian, Etelä-Afrikan ja Etelä-Amerikan välillä.

300 minuutin ETOPS-operaatioilla taas katetaan valtamerten ylityksiä Pohjoisella- ja Keskisellä-Tyynellä valtamerellä reiteillä Kaakkois-Aasiasta Yhdysvaltoihin ja Australian ja Aasian alueelta Yhdysvaltoihin.

Airbusin aiemmilla kaksimoottorikoneilla on lennetty jo yli 16 miljoonaa ETOPS-lentotuntia. Niistä 12 miljoonaa on operoitu Airbus A330 -koneilla. Uuden A350 XWB -koneen lentotunneista noin 70 prosenttia odotetaan kertyvän juuri ETOPS-lennoilla.

A350_HEL_RR_1Rolls Royce Trent XWB-84 -moottorein varustettu Airbus A350-900 sai EASA:n tyyppihyväksynnän 30. syyskuuta. Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n odotetaan myöntävän koneelle tyyppihyväksynnän lokakuun loppuun mennessä. FAA:n myöntämää ETOPS-hyväksyntää odotetataan pian tämän jälkeen.

Ensimmäinen koneyksilö luovutetaan Qatar Airwaysille vuoden 2014 loppuun mennessä. Finnair saa oman ensimmäisen koneensa syyskuussa 2015.

Lue myös: