Air Berlin optimoi koneidensa aerodynamiikkaa

AirBerlin_optimoi_virtauksiaAir Berlin on kehittänyt ekotehokkuusohjelmansa puitteissa uuden mittaustyökalun, jolla voidaan optimoida lentokoneen runkojen ilmavirtausta.  Ohjemisto on innovaatio, joka vahvistaa yhtiön edelläkävijäroolia polttoainetehokkuudessa.

Pienet epätasaisuudet, karheat maalipinnat tai vain millimetrin pituinen rako laskutelineen luukkujen välissä lentokoneen rungossa vaikuttaa aerodynamiikkaan ja suurentaa näin ilmanvastusta. Tämä puolestaan johtaa suurempaan polttoainekulutukseen. Tällaista ohjelmistoa ei ole aikaisemmin ollut markkinoilla.

Uusi työkalu ohjaa lentokonemekaanikkoja koneen rungon vakiotarkastusta suoritettaessa ja opastaa heitä pinnan epätasaisuuksien mittauksessa ja luokittelussa. Ohjelmisto laskee samalla polttoaineen lisäkulutuksen, joka seuraa isommasta ilmanvastuksesta.

Ohjelmisto laatii tavoitelistan jokaisen yksittäisen lentokoneen huoltosuunnitelmaa varten, jotta puutteet voidaan korjata seuraavien huoltokertojen aikana. Esimerkiksi maalipinnan lohkeaminen 150 x 50 sentin alueelta nostaa polttoaineen kulutusta vuodessa määrän, joka vastaa kahta lentoa Berliinistä Düsseldorfiin.

airberlin_airbusLaskutelineen luukkujen tiivisteiden väljentyessä ylimääräistä polttoainetta kuluu vuodessa Nürnbergin ja Dresdenin välisen lennon verran. Uuden työkalun ansiosta Air Berlin pystyy vastaisuudessa välttämään polttoaineen ylimääräisen kulutuksen.


"Polttoainekulutuksen vertailussa saavutimme jo vuonna 2012 parhaimman tuloksen, joka oli vain 3,4 litraa per 100 lennettyä henkilökilometriä kohden. Emme ole kuitenkaan täysin tyytyväisiä tähän tulokseen, vaan jatkamme uusien säästötoimenpiteiden kehittämistä. Tämän uuden työkalun avulla olemme yhä lähempänä kolmen litran tavoitettamme“, kertoo Air Berlinin suorityskykyparannuksista vastaava apulaisjohtaja Felix Genze.

Tähän mennessä airberlin on mitannut pinnan epätasaisuuksia 15 lentokoneesta uuden ohjelmiston avulla. Mittaukset tullaan suorittamaan airberlinin kaikkiin lentokoneisiin yksi toisensa jälkeen, minkä jälkeen ne tarkistetaan säännöllisin väliajoin.