Air Francen A380 superjumbon GP7200-moottorivaurion tutkinta Ranskan BEA:lle

AF66_GP7200_BEARanskan onnettomuustutkintaviranomainen BEA (Le Bureau d'Enquêtes et d'Analyses) ottaa tutkintavastuun 30. syyskuuta sattuneesta Air Francen Airbus A380-800 -koneen moottorivaurion selvittämisestä. Engine Alliancen GP7200 -moottori hajosi täysin lennolla Atlantin yllä.

Air Francen lennolla AF66 tapahtunut moottorivaurio sattui Grönlannin yläpuolella. Sen seurauksena Pariisin Charles de Gaullesta Los Angelesiin matkalla ollut Airbus A380 laskeutui Kanadan Goose Bayhin.

Tutkintavastuu olisi ollut Tanskan onnettomuustutkintaviranomaisella mutta se luovutti vastuun Ranskalle, joka on tapahtumissa osallisena olevan lentoyhtiön ja lentokoneen valmistajan kotimaa.

Onnettomuustutkintaan osallistuvat BEA:n ohella Tanskan Havarikomissionen, Yhdysvaltain NTSB, joka edustaa moottorivalmistajaa sekä Kanadan TSB; joka edustaa valtiota, jonne kone laskeutui.

AirFrance_A380_nose_1Neljä BEA:n tutkijaa vieraili Goose Bayssa sunnuntaina 1. lokakuuta. Heidän ohella vaurioituneeseen koneeseen tutustuivat myös Airbusin, Air Francen sekä NTSB, General Electricin sekä Pratt & Whitneyn ja TSB:n edustajat.

BEA:n tutkija matkasi sunnuntaina myös Ottawaan, jossa oli määrä lukea lennontallentimen tietoja. Sen avulla saadaan tarkennettua paikkaa jossa ongelmat alkoivat.

BEA:n lausunnon mukaan A380-koneen vauriot ovat rajoittuneet nelosmoottoriin ja sen välittömään läheisyyteen. Myös koneen oikea siipi oli saanut osumia moottorista irronneista osista.

GP7200-moottorista irtosi ilmassa imuaukko ja koko puhallin.

Air Francen operoima Airbus A380-800 oli lennolla AF66. Kone oli noussut ilmaan Pariisin Charles de Gaullen lentokentältä 30. syyskuuta kello 09.30. Kyydissä oli 497 matkustajaa ja 24 miehistön jäsentä. Moottori vaurioitui Tanskalle kuuluvan Gröönlannin yläpuolella ja ohjaamomiehistö päätti laskeutua varakentälle Kanadan Goose Bayhin. Laskeutuminen sujui ilman lisäongelmia kello 1542 paikallista aikaa.

Lue myös: