Air Francen Airbus A380 siirtolennettiin Goose Baysta Pariisiin

AF66_GP7200_BEAAir Francen Kanadan Goose Bayhin 30. syyskuuta moottorivaurion seurauksena laskeutunut Airbus A380-800 -matkustajakone(F-HPJE) siirtolennettiin Pariisiin. Alkuperäinen suunnitelma kolmimoottorisiirrosta vaihtui lopulta lentoon neljällä toimivalla Engine Alliance GP7200 -moottorilla.
Goose Bayhin laskeutuneen Air Francen lennon AF66 Airbus A380-koneen siirtolentoa on valmisteltu useiden viikkojen ajan. Alunperin kone oli määrä siirtää Eurooppaan korjattavaksi kolmen moottorin voimin tehdyllä siirtolennolla. Lopulta lento toteutui 6. joulukuuta neljän toimivan moottorin voimin.

AF66_siirtolentoPahasti vaurioitunut nelosmoottori irrotettiin Goose Bayssa ja siirtolennettiin Antonov An-124-rahtikoneella 24. marraskuuta Englantiin East Midlandsiin moottorivalmistajan tutkimuksia varten. Samaisella rahtilennolla tuotiin Pariisista Goose Bayhin GP7200 -vaihtomoottori vaurioituneeseen koneeseen.

Siirtolentoa varten koneessa olisi joka tapauksessa pitänyt olla neljä moottoria. Airbus A380 voidaan tietyin rajoituksin siirtolentää kolmimoottorisena mutta neljännen moottorin on oltava paikoillaan. Vaurioituneella nelosmoottorilla lentoa ei kuitenkaan olisi voitu suorittaa.

Airbusin mukaan koneen siiven johtoreunaan ja muualle nelosmoottorin alueelle tuli tapahtumasta vain vähäisiä vaurioita. Kone korjattiinkin Goose Bayssa lennettäväksi neljän moottorin voimin Eurooppaan. Koneen varsinaiset korjaustoimet ovat moottorivalmistaja Engine Alliance, operaattori Air Francen, Airbusin ja tutkintaviranomaisten yhteisoperaatio.

Lue myös: