Kaikkiaan 40 Airbus A220-300 -koneen laivastolla lentävä airBaltic on joutunut kapasiteettihaasteisiin, kun moottorivalmistaja Pratt & Whitney ei ole kyennyt täyttämään sitoumuksiaan PW1000G-moottorihuolloissa sovituissa aikatauluissa. Moottorihuollot ovat venyneet jopa kahdeksan kuukauden mittaisiksi eikä airBalticilla ole käytössään tarpeeksi varamoottoreita.
"Tilanne on valitettava, mutta olemme optimistisia, että se ratkeaa pian. Wetlease-koneet tarjoavat enemmän matkustajapaikkoja, joka mahdollistaa suuremmat matkustajamäärät. Samanaikaisesti teemme kaikki tarvittavat toimet kuljettaaksemme valtaosan matkustajistamme omilla Airbus A220-300 -koneillamme", totesi airBalticin toimitusjohtaja Martin Gauss. Vastatakseen kasvavaan matkustajakysyntään sekä varmistaakseen suunnitellut lennot ilman peruutuksia on airBaltic joutunut solmimaan uusia wetlease-sopimuksia. Virolaiselta XFlylta on vuokrattu 88-paikkainen Bombardier CRJ-900NG, tanskalaiselta DAT:lta (Danish Air Transport) 180-paikkainen Airbus A320, romanialaiselta Carpatairilta 150-paikkainen Airbus A319 ja kyproslaiselta Cyprus Airwaysiltä 180-paikkainen A320-kone. Sopimukset on solmittu lyhytkaisiksi 31. toukokuuta 2023 saakka. Maaliskuun alussa airBaltic kertoi vuokranneensa neljä 180-paikkaista A320-konetta Avion Expressiltä koko kesäkauden 2023 ajaksi. airBalticin on määrä vastaanottaa kuluvan vuoden aikana vielä kahdeksan uutta A220-300 -konetta.
Ensimmäiset uusista operaattoreista ovat jo aloittaneet airBalticin lentojen operoinnin, sillä ainakin DAT:lta vuokrattu Airbus A319 (OY-RUH) on lentänyt 27. maaliskuuta lentoja Riiasta ja saapuu Helsinki-Vantaallekin jälleen 28. maaliskuuta. Samainen koneyksilö lensi kesällä 2022 myös Finnairille. MH Lue myös:
|
|||