Airbus aloittaa ensimmäisen A330neo-koneen osien tuotannon

A330-900neo_RR_AIB_02Airbusin ensimmäisen A330neo-lentokoneen tuotanto alkaa vuosi ohjelman julkistuksen jälkeen. Työ aloitettiin ensimmäisten metalliosien leikkaamisella Toulousen ja Nantesin tuotantotiloissa. Ensimmäisen pylonin työstäminen aloitettiin kesällä Toulousessa; Nantesissa tehdään ensimmäisen koneen keskisiipikoteloa.

Keskisiipikotelossa käytetään innovatiivista Isogrid-rakennetta. Sen kolmiomaisten taskujen avulla siipi täyttää jäykkyys-, vahvuus- ja painovaatimukset.

A330neo-koneen täysin uusi moottoripankka eli pyloni on myös avainasemassa, koska sillä liitetään siipiin uusimman sukupolven Trent 7000 -voimanlähteet. Pyloni valmistetaan kevyestä titaanista, ja sen suunnittelussa on hyödynnetty A350 XWB:stä saatuja kokemuksia muodoista ja materiaaleista.

A330-800neo ja A330-900neo ovat kaksi uutta jäsentä Airbusin laajarunkokoneiden perheessä. Niiden toimitukset alkavat aikataulun mukaan vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä.

A330neo-koneissa käytetään uusimpia Rolls-Royce Trent 7000 -moottoreita, minkä lisäksi koneiden aerodynamiikkaa ja matkustamon ominaisuuksia on parannettu.

A330-mallin tapaan uudet neo-koneet ovat taloudellisia, monipuolisia ja erittäin luotettavia. Niiden polttoaineen kulutus on kuitenkin 14 % pienempi istuinta kohden, minkä ansiosta ne ovat markkinoiden kustannustehokkaimpia keskipitkien reittien laajarunkokoneita.

A330neo-koneiden kantamaa on myös pidennetty jopa 400 merimailia eli noin 740 kilometriä.

Lue myös: