Perjantaina 19. maaliskuuta Kanadan ilmavoimien kelta-punaisissa väreissä olevalla C-295W FWSAR -koneella lennettiin pitkä koelento pääosin Pohjanlahden yllä Porin ja Rauman edustalla. Vierailevan koneen kyljistä on peitetty Kanadan ilmavoimien tunnukset ja kone on Airbus Defence and Spacen koelentorekisterissä. Vierailun ajankohdasta erityisen mielenkiintoisen tekee Rajavartiolaitoksen käynnissä oleva MVX-hanke, jossa etsitään uutta suorityskykyä nykyisten Dornier-valvontakoneiden tilalle.
Perjantaisen koelennon aikana lennettiin erilaisia kuvioita vaihtelevilla korkeuksilla pääasiallisesti valvomattomassa ilmatilassa. Lennonseurantapalveluiden mukaan lentokorkeudet vaihtelivat muutamista tuhansista jaloista hyvin lähelle meren pintaa eli niillä korkeuksilla, joissa myös Rajavartiolaitoksen vartiolentolaivueen Dornierit operoivat.
Rajavartiolaitos on aiemmin kertonut tutustuvansa osaan uusista suorituskykyvaihtoehdoista Suomessa ja osaan ulkomailla. Tällä kertaa Rajavartiolaitos ei kommentoinut Airbus C-295W FWSAR -koneen koelentoa tai vierailua Suomessa.
Ensimmäiset RFQ-tarjouspyynnöt (Request for Quotation) on määrä lähettää valmistajlle vuoden 2021 toisella neljänneksellä ja varsinainen tilauspäätös tehdään vuoden 2022 alussa.
Hankittavan uuden ilma-alustyypin on määrä palvella 30 vuotta, jonka aikana siihen tehdään tarvittavat elinkaaripäivitykset. Suomi on hankkimassa vähintää kaksi koneyksilöä. Kanadan FWSAR-hankkeessa valittu C-295W tarjoaa suorituskykyä arktiselle alueelle Kanada tilasi FWSAR-hankkeessaan vuonna 2016 kaikkiaan 16 C-295W FWSAR-lentokonetta, joista ensimmäinen otettiin muodollisesti vastaan joulukuussa 2019 ja se toimitettiin Kanadaan syyskuussa 2020. Alustava operatiivinen IOC-kyky (Initial Operational Capability) uusilla SAR-koneilla on määrä saavuttaa vuonna 2022 ja lopullinen FOC-kyky (Full Operational Capability) vuonna 2024.
Kanadan ilmavoimissa (RCAF) konetyyppi kulkee tyyppimerkinnällä CC-295 Kingfisher. Koneessa on käytössä uusimmat siivenkärkievät eli wingletit, joiden avulla koneen toimintamatkaa ja hyötykuorman määrää on voitu kasvattaa.
Koneessa on valmistajan mukaan luokkansa suurin matkustamo, jonka pituus on noin 12,5 metriä. Se mahdollistaa laajat tilat sensoreille ja tehtäväjärjestelmille sekä miehistön lepotiloille. Koneessa on myös matkustajakonemaiset wc-tilat. Etsintä- ja pelastuspalvelun suorituskyvyn odotetaan kohentuvan uusien koneiden ja niiden sensoreiden myötä merkittävästi. Kanadan hallituksen mukaan kadonnut henkilö tai lentokone voitaisiin uudella kalustolla havaita jopa 40 kilometrin päästä heikoissa valaistus- ja huonoissa sääolosuhteissa.
Koneessa on Israeli Aerospace Industries (IAI) Elta ELM-2022A -monitoimitutka, joka havaitsee, paikallistaa, luokittelee ja seuraa kohteita vedessä ja maalla joka säässä ympäri vuorokauden. Valmistajan mukaan tutkan maksimikantama on 200 merimailia ja se kykenee seuraamaan samanaikaisesti yli 100 kohdetta. Kalastusalukset ja kauppalaivat tutka havaitsee 80-200 merimailin päästä ja pienemmät alukset ja kumiveneet jopa 35 merimailin etäisyydeltä.
Koneen varustuksiin kuuluu myös AIS-järjestelmä (Automatic Identification System), joka tunnistaa laivat, lentokoneet, satamat ja muut AIS-transponderilla varustetut kohteet. Koneessa on myös FITS (Fully-Integrated Tactical System) -tehtäväjärjestelmä. Kanadan C-295W FWSAR -koneessa on kuuden hengen miehistö. Kahden lentäjän lisäksi koneessa on kaksi SAR-avustajaa, yksi ilmataistelujärjestelmäupseeri ja yksi mekaanikko. Tarvittaessa koneella voidaan kuljettaa myös 36 matkustajaa.
Lue myös:
|
|||