Finavian mukaan valmius siirtää aluelennonjohto Helsinki-Vantaalle saavutetaan 1. tammikuuta 2015 ja toiminta käynnistetään 1. kesäkuuta 2015 mennessä. Tarkkaa päivämäärää ei ole kuitenkaan vielä lyöty lukkoon. Uudet lennonjohtotilat valmistuvat keväällä 2013 Lentoposti.fi:ssä esiteltyihin lähestymislennonjohdon tiloihin. Rakentuvan uuden lennonjohtokeskuksen kanssa samassa kerroksessa toimii jo lennonneuvonnan yhdistetty palvelukeskus. Aluelennonjohdon toiminta alkaa uudessa paikassa heti kaikilla lennonjohtosektoreilla. Lopullinen päätös nykyisen Tampereen aluelennonjohdon mahdollisesta lopettamisesta tehdään vuonna 2018. ”EFESissä on toimintaa vielä vuonna 2018 mutta mittakaavaa ei tiedetä”, kertoo Finavian lennonvarmistusliiketoiminnasta vastaava johtaja Raine Luojus.
Osa nykyisistä aluelennonjohtajista on jo aiemmin hakenut töihin Helsinki-Vantaalle, joten ensimmäiseen muuttoaaltoon on löytynyt vapaaehtoisia. Vuosina 2018-2019 eläköityvillä lennonjohtajille on puolestaan mahdollisuus pysyä Tampereen aluelennonjohdossa loppuun saakka.
Aikanaan aluelennonjohtopalvelua on vuodesta 1952 lähtien annettu juuri Helsinki-Vantaalta ja muutto Tampereen Aitovuoreen tapahtui vuonna 1967. Finavian arvion mukaan lennonjohtojen yhdistämisellä ja muutolla takaisin Seutulaan saadaan vuosittain 1,5-2 miljoonan euron säästöt. Täysipainoinen säästö odotetaan saavutettavan vuoden 2018 jälkeen. ”Aitovuoren aluelennojohtorakennuksen jatko on vielä auki. Olemme kuitenkin pyytäneet rakennuksesta arviot kiinteistövälittäjiltä. Tarvittavat remontit tehdään ennen mahdollista myyntiä”, kertoo Luojus.
Lennonjohdon väistötilat toiminnassa
Mahdolliset tulipalon savukaasut tai sammutusvedet eivät siis estäisi poikkeustilanteen aikaista lennonjohtopalvelua. Väistötilojen lennonvarmistusjärjestelmä on yhtenevä varsinaisten työpisteiden laitteistojen kanssa. Uuden lennonjohtotilan rakentamisen ajan Helsinki-Vantaan lähestymislennonjohto toimii juuri lentoaseman alaisessa luolassa sijaitsevassa väistötilassa. Luolassa toimitaan samassa tilassa, jossa lähestymislennonjohto on aikanaan palvellut vuosien ajan.
Vastaavat väistötilat on käytössä myös lähilennonjohdolla, joka siirtyisi ongelmatilanteessa TOTO-rakennukseen. Toinen mahdollisuus on palvelun tarjoaminen luolasta koska näköyhteys ei ole välttämätön lähestysmis- ja maatutkan takia.
Lue myös:
|
|||