Boeing 737 MAX:n MCAS-järjestelmän koelennot ohi - FAA: ei tarvetta simulaattorikoulutukselle

Boeing737MAX_testfltBoeing 737 MAX -koneen päivitetyn MCAS-vakautusjärjestelmän koelennot on saatu suoritettua. Lentokonevalmistajan mukaan työ etenee vakaasti kohti tyyppihyväksyntää. Yhdysvaltain Ilmailuviranomainen FAA on pyytänyt alalta kommentteja julkaisemaansa ehdotukseen 737-8 -konetyypin muutoksista. Lentoyhtiöt ovat ottaneet MAXit pois liikenneohjelmistaan jo syksyyn 2019 saakka.

Boeing on lentänyt MAX-koneilla kaikkiaan 120 koelennon aikana yli 203 lentotuntia. Niiden aikana on suoritettu erilaisia lentokokeita kahteen onnettomuuteen myötävaikuttaneen MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) -järjestelmän päivitetylle ohjelmistoversiolle.

Koelennoille osallistui myös Boeingin liikennekoneyksikön toimitusjohtaja Dennis Muilenberg. Uuteen ohjelmistoversioon on tutustunut simulaattorissa jo 85 prosenttia yhtiön 50 MAX-asiakkaaasta.

B737MAX_FIA16"Turvallisuus on vastuullamme ja teemme Boeing 737 MAXista yhden maailman turvallisimmista lentokoneista", sanoi Boeingin liikennekoneyksikön johtaja Dennis Muilenberg

Viimeinen koelento lennettiin 16. huhtikuuta 2019 ja Boeing kertoo etenevänsä nyt vakaasti kohti tyyppihyväksyntää.

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA julkisti 16. huhtikuuta luonnoksensa Boeing 737 MAX -koneiden koulutusmuutoksista FSB (Flight Standardization Board) -lautakunnalle. Luonnosta voi kommentoida kahden viikon ajan, jonka jälkeen FAA tekee viimeiset arviointinsa. Viranomainen odottaa Boeingilta lähiviikkojen aikana viimeisteltyä ohjelmistopakettia tyyppihyväksyntää varten.

Tyyppihyväksyntälautakunnalle toimitettu luonnos sisältää muutoksia juuri kiistellyn MCAS-järjestelmän osalta. Ne koskevat Boeing 737 MAX ja BBJ-koneita (737-7, 737-8, 737-9 ja 737-8200). Kyseinen luonnos sisältää muutoksia koulutusvaatimukseen ja mukaan ATA (Air Transport Association) -järjestelmän osaan 27 on lisätty myös MCAS-järjestelmä.

MAX_AOA_1Maaliskuussa 2019 FSB-lautakunta arvioi MCAS-järjestelmää koulutuksen ja eroavaisuuksien osalta. Järjestelmä todettiin sopivaksi. Se on luonnoksessa kuitenkin todettu erityistä painopistettä vaativaksi alueeksi, joka vaatii erillistä huomiota ja mahdollista lisäaikaa koulutuksessa.

Konetyypissä on jo aiemmin todettu olevan erityispiirteitä, joita koulutuksessa painotetaan. Nyt mukaan tulee siis MCAS- ja trimmijärjestelmän muut ominaisuudet. Luonnoksen mukaan MCASin maakoulutuksen tulee sisältää järjeselmän kuvaus, toimivuudet, ongelmatilanteet sekä niiden ilmeneminen ohjaamomiehistölle. Koulutusta tulee antaa tyyppikurssilla, muutos- ja eroavaisuuskoulutuksessa sekä vuosittaisissa kertauskoulutuksissa.

 Alunperin FAA myönsi tyyppihyväksynnän Boeing 737 MAX 8 (737-8) -koneille maaliskuussa 2017 ja myöhemmin saman vuoden aikana 737 MAX 9 (737-9) -koneille.


Lentoturvallisuus ykkösenä - koneet edelleen maadoitettuina

Amerikkalaiset lentoyhtiöt maadoittivat koneensa FAA:n antaman määräyksen mukaan 13. maaliskuuta 2019. Maailmanlaajuisessa lentokiellossa on kaikkiaan noin 400 Boeing 737 MAX-konetta. Koskaan aiemmin ilmailun historiassa maadoitettuna ei ole ollut näin suurta matkustajakonemäärää.

Boeing 737 MAX -koneita seisoo asematasoilla ympäri Eurooppaa. Suomessakin on tällä hetkellä ainakin kolme maadoitettua MAX-konetta.

Aikataulu Boeing 737 MAX -koneiden tyyppihyväksynnälle ja tarvittavien koulutusten läpiviennille on edelleen täysin avoin.


Lentoyhtiöt korvanneet MAXit tuotannosta jo syksyyn saakka

Lentoyhtiöt ovat pyrkineet vakauttamaan liikenneohjelmiaan käynnistyvän kesälomaliikenteen ajaksi. MAX-koneita on poistettu käytöstä varmuudella jo syksyyn 2019 saakka.

Korvaavan kapasiteetin hankinta ja käyttö tuo yhtiöille monenlaisia kuluja. Isommilla koneilla on suuremmat laskeutumismaksut ja samalla vanhempi kalusto kuluttaa merkittävästi enemmän polttoainetta. On myös mahdollista, että yhtiöiden omat lentäjät eivät pääse lentämään samaan tapaan, kun konemäärät ovat pienentyneet omassa laivastossa.

Boeing_MAX_wingletSouthwest Airlines on varautunut kesäliikenteeseen ottamalla MAX-koneensa pois liikenneohjelmasta ainakin 5. elokuuta 2019 saakka. Yhtiön laivastossa on yli 750 Boeing 737 -konetta niistä MAX-koneita on 34. Käyttökiellossa olevat koneet olisivat operoineet alle viisi prosenttia yhtiön päivittäisistä lennoista.

Vastaavasti American Airlines varautui kesäkauteen ottamalla MAXit pois liikenneohjelmasta 19. elokuuta 2019 saakka. Muutoksen seurauksena kaikkiaan 115 lentoa on peruttu kokonaan. Lentojen määrä vastaa noin 1,5 prosenttia AA:n päivittäisistä lennoista kesäkaudella. AA:n laivastossa on 24 Boeing 737 MAX -konetta.

Lue myös: