Boeing aloittaa 737-800NG-koneiden rahtikonversiot

737BCF_CargoLoadingNightBoeing aloittaa Boeing 737-800 NG (Next Generation) -koneiden BCF-rahtikonversiot (Boeing Converted Freighter). Amerikkalaisvalmistaja on saanut seitsemältä asiakkaalta tilaukset ja sitoumukset jopa 55 koneen elinkaarta jatkavaan muunnostyöhön.

Boeingin BCF-ohjelmassa tavallinen matkustajakone muutetaan rahtikoneeksi. Alkuvaiheessa NG-koneiden muutostöitä tarjotaan tehtäväksi Boeing 737-800NG-versioihin. Boeing käyttää NG-nimitystä 737−600/-700/-800/-900 -koneistaan. Niitä on rakennettu yli 5500 koneen verran vuodesta 1997 lähtien. BCF-ohjelman myötä koneiden elinkaari saisi jatkoa entistä pidemmälle.

Pääsääntöisesti rahtikoneita käytetään rahtikuljetuksissa kaukolennoilla mutta pienempiä kuten 737-800BCF-koneita tarvitaan nopeissa rahdinkuljetuksissa kotimaan reiteillä tai muilla lyhyillä etäisyyksillä.

Boeing 737-800BCF kuljettaisi jopa 23,9 tonttia rahtia lähes 2000 merimailin kantamalla. Muunnettuu rahtikoneeseen mahtuisi 12 rahtipallettia, joista 11 olisi standardin mukaisia ja yksi olisi puolikkaan kokoinen. Rahtitilaa yläkannella olisi 141,5 kuutiometriä. Alakannella tilaa olisi kahdessa osassa 43,7 kuutiometriä.

Ensimmäisen koneen odotetaan valmistuvan vuoden 2017 lopulla. BCF-konversio sisältää suuren rahtioven asentamisen yläkannelle ja rahdinkäsittelyjärjestelmän asentamisen sekä tilat neljälle matkustajalle tai ei lentävälle miehistön jäsenelle. Työt toteutetaan valikoiduissa paikoissa lähellä tilaajaoperaattoreita. Yksi konversiotyön toteutuspaikka on Boeingin Shanghain tehdas.

Boeing on saanut BCF-konversioista jo 30 vahvistettua ja 25 aietilausta seitsemän eri asiakkaan 737-800NG-koneista. Ensimmäisen konversiokoneen omistaa leasingyhtiö GECAS.

Vahvistetun tilauksen ovat tehneet kiinalainen YTO Airlines (10 tilausta ja 10 aietilausta), kiinalainen China Postal Airlines (10 tilausta), GE Capital Aviation (GECAS)  (5 tilausta) ja toistaiseksi nimeämätön asiakas (5 tilausta ja 2 aietilausta).

Edellisten asiakkaiden lisäksi Boeingilla on aiesopimus 13 konversioista kiinalaiselta SF Airlinesilta, bulgarialaiselta Cargo Air:lta ja yhdeltä nimeämättömältä asiakkaalta.

Boeing 737-800BCF-koneiden lisäksi Boeing suunnittelee toteuttavansa myös 777-200ER -koneiden BCF-konversioita. Useat lentoyhtiöt poistavat käytöstä vanhempia 777-koneitaan.