Boeing esitteli 737 MAX -koneiden MCAS- ja koulutusmuutoksia - FAA:n hyväksyntää odotetaan

Boeing_737MAX_noseBoeing on esitellyt 737 MAX-koneiden MCAS -suojausjärjestelmän muutoksia lentäjille, lentoyhtiöiden tekniikan johdoille ja ilmailuviranomaisille. Konetyypin ohjausjärjestelmään tehtävien muutosten myötä lentäjien tilannetietoisuus ja kyky hallita konetta tulee olemaan entistä parempi. Ilmailuviranomaisen odotetaan antavan hyväksyntänsä muutokselle viimeistään huhtikuussa.

Kahden lentoturman jälkeen uusi MCAS-järjestelmä (Maneuvering Characteristics Augmentation System) on nostettu tikun nokkaan, koska onnettomuustutkinnan alustavat tiedot viittaavaat koneen hallintaan juuri korkeusohjauksen osalta.

Kyseinen suojausjärjestelmä asennettiin uusiin 737 MAX -koneisiin, jotta sen stabiilisuus säilyisi huolimatta konetyyppiin asennetuista suuremmista moottoreista. Lentäjien koulutuksen takia koneen tunto ja lento-ominaisuudet oli tehty vastaamaan aiempia 737-koneita.

Boeing_737MAX_tailMCAS aktivoituu suurilla kohtauskulmilla ja painaa nokkaa automaattisesti alaspäin trimmaamalla korkeusvakaajaa. Järjestelmä aktivoituu ainoastaa käsiohjauksessa ja silloin kun koneelle lennetään sileänä.

Ohjelmistopäivitystä MCASin toimintaan päätettiin kehittää lokakuussa 2018 tapahtuneen Lion Airin Boeing 737 MAXin mereensyöksyn jälkeen. Toinen maaliskuussa 2019 tapahtunut turma eli Ethiopian Airlinesin maahansyöksi maadoitti maailman kaikki Boeing 737 MAXit kaupallisista lennoista.

Kehitetty ohjelmistopäivitys lisää turvaverkkoja, jos kohtauskulma-anturit vikaantuvat. Boeingin mukaan ohjelmistoa on varmistettu ja testattu laboratoriossa,  simulaattoreissa sekä kahdella koelennolla. Mukana on ollut myös ilmailuviranomaisen FAA:n edustajat.

Päivitykset vähentävät Boeingin mukaan miehistön työkuormaa epätavallisissa tilanteissa ja estävät väärän tiedot aiheuttaman MCAS-järjestelmän aktivoitumisen. Työtä jatketaan yhä FAA:n ja muiden viranomaisten kanssa ohjelmiston tyyppihyväksynnän saavuttamiseksi.

737MAX_PFDJatkossa MCAS saa tiedon molemmilta kohtauskulma-antureilta aiemman yhden sensorin sijaan. Mikäli kahden anturin antama ero on 5,5 astetta tai enemmän ja kone on sileänä ei MCAS aktivoidu. Sen sijaan ohjaajille esitetään tieto vikatilanteesta.

Mikäli MCAS aktivoituu epänormaalin tilanteen vallitessa se korjaa nokkaa alas ainoastaan kerran per saatu kohtauskulmaindikaatio. Tiedossa ei ole tapauksia, joissa MCAS antaisi useampia ohjauskäskyjä.

MCAS ei myöskään enää ohjaa korkeusvakajaa enempää, kuin lentäjien ohjaussauvan vastaliike mahdollistaisi vastakorjausta. Näin lentäjillä säilyisi mahdollisuus ohittaa MCAS ja lentää konetta käsin.


 Boeing 737 MAXiin 21 päiväinen tyyppikurssi

Boeing 737 tyyppikelpuutuksen saamiseksi lentäjän tulee suorittaa vähintään 21 päivän mittainen kouluttajavetoinen tyyppikurssi sekä simulaattoriharjoitukset. Kurssin aikana käydään myös läpi Boeingin edellisen ns. NG-version ja MAX-koneiden eroavaisuudet tietokonepohjaisella kurssilla.

B737MAX_FIA16Nyt tyyppikurssimateriaaliin tuodaan myös tietoa uudesta ohjelmistopäivityksestä. Viranomaishyväksynnän jälkeen kurssi on tarjolla kaikille 737 MAX lentäjille. Se sisältää tyyppikoulutetuille lentäjille arvokasta lisätietoa koneen trimmausjärjestelmästä ja MCASin toimivuudesta sekä miehistön toimintamenelmistä ja muista ohjelmistomuutoksista.

Myös lentokoneen käsikirja päivitetään, ja koneeseen tulee uusi päivitetty tarkastuslista koskemaan trimmijärjestelmän vikatilanteita.


Boeing 737 MAX -koneiden kaupalliset lennot keskeytetty

Boeing 737 MAX -koneiden kaupalliset lennot ovat edelleen keskeytyksissä. Koneilla on sallittua lentää ainoastaan siirtolentoja ja nekin vaativat viranomaishyväksynnän. Kaikkiaan noin 390 Boeing 737 MAX -konetta on pois lentoyhtiöiden liikenneohjelmista.

Operaattorit ovat joutuneet uudelleen reitittämään matkustajiaan, vuokraamana lisäkalustoa sekä keskeyttämään reittejä valikoimiinsa kohteisiin. Esimerkkinä Air Canada on ottanut MAXit pois liikenneohjelmasta jo kesäkuun 2019 loppuun saakka.

Maailman 59 Boeing 737 MAX -operaattoria: Air, Aerolineas Argentinas, Aeromexico, Air Canada, Air China, Air Fiji, AIR ITALY S.P.A., American Airlines, Arkefly, Britannia Airways AB, Cayman Airways, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, Comair, COPA Airlines, Corendon Airlines, Eastar Jet, Enter, Air Sp. Z O.O., Ethiopian Airlines, Fertitta Enterprises, Inc., flydubai, Fuzhou Airlines Co., Ltd, Garuda, Indonesia, Gol Linhas Aereas S.A., Hainan Airlines, Icelandair, Jet Airways, Jet Aviation Business Jets, JSC Aircompany SCAT, Kunming Airlines, Lion Air, Globus Airlines, LOT Polish Airlines, Lucky Air, Mauritania Airlines, Mongolian Airlines MIAT, Norwegian Air International Lt, Norwegian Air Norway, Norwegian Air Shuttle AS, Norwegian Air Sweden, Okay Airways Company Limited, Oman Air, Qatar Airways, Royal Air Maroc, Shandong Airlines, Shanghai Airlines, Shenzhen Airlines, SilkAir, Smartwings, Southwest Airlines, SpiceJet, Sunwing Airlines Inc., Thai Lion, TUI Airlines Belgium, TUI Airways, Turkish Airlines (THY), United Airlines, WestJet, Xiamen Airlines.

Suomessa ja Helsinki-Vantaalla Boeing 737 MAX 8 -koneilla lentävät ainakin Norwegian, flyDubai, Turkish Airlines, Icelandair, Smart Wings ja TUIfly Nordic. Lapin kentille MAX 8 -koneella on lentänyt viime aikoina lisäksi TUI Airlines Nederland.

Lue myös: