Boeing esitteli uuden transsoonisen nopeusalueen TTBW (Transonic Truss-Braced Wing) -siipikonseptin. Sen on määrä olla aiempaa aerodynaamisempi sekä polttoainetehokkuutta merkittävästi parantava ratkaisu. Kehitystyötä on tehty yhdessä NASAn kanssa. Boeing esitteli TTBW-siipikonseptin The American Institute of Aeronautics and Astronautics (AAIA) Scitech-foorumissa, joka järjestetään San Diegossa 7.-11. tammikuuta. Uusi siipikonfiguraatio on suunniteltu tarjoamaan aiempaa parempaa aerodynamiikkaa lennettäessä nopeudella 0.8 Machia. Lähes 52 metrinen taittuvasiipi on erittäin ohut. Sitä on kehitetty NASA:n kanssa SUGAR (Subsonic Ultra Green Aircraft Research) - hankkeessa, jossa kehitetään alisoonisella nopeudella lentävää ympäristöystävällistä lentokonetta. Hankkeessa keskitytään innovaatioihin, jotka vähentävät melua ja päästöjä sekä parantavat suorituskykyä. Se on ollut käynnissä jo lähes vuosikymmenen. Alunpitäen TTBW-konseptin oli määrä lentää nopeudelle 0.0-7.75 Machia. Matkanopeutta on kuitenkin onnistuttu kasvattamaan optimoinnilla ja muuttamalla siipikulmaa. Nyt siipikonsepti tuottaa nostetta aiempaa tehokkaammin. Muutosten myötä suunnitellun ratkaisun suorityskyky parani merkittävästi. Seuraavaksi luvassa on merkittävä määrä tuulitunnelikokeita NASA:n tutkimuskeskuksessa.
|
|||