Boom Supersonic XB-1 lentää ylisoonisella nopeudella ensimmäistä kertaa 28. tammikuuta 2025

XB1_bottom(Päivittynyt klo 17.58) Boom Supersonic on lentänyt jo 11 koelentoa XB-1 -koekoneella (N990XB) edeten kohti aiempaa suurempia nopeuksia. Seuraava koelento-ohjelman merkittävä virstanpylväs on määrä saavuttaa tiistaina 28. tammikuuta 2025, kun XB-1 kiihdytetään ensimmäistä kertaa ylisooniselle nopeudelle. XB-1 -koekoneen koelento-ohjelman tavoitteena on kehittää ylisoonisiin lentoihin kykenevä Overture-matkustajakone.

XB-1 -koekoneen koelennot käynnistyivät maaliskuussa 2024 ja odotusten mukaan koneella oli määrä suorittaa 11-12 koelentoa ennen ylisoonisen nopeuden koelentoa. Tavoitteena oli lentää ylisoonisesti vielä vuoden 2024 aikana, mutta aikataulu venyi kuitenkin tammikuulle 2025.

XB1_FF_takeoffKoekoneella on takana nyt jo 11 lentoa, joilla on lennetty yhteensä noin 450 minuuttia. Korkeimmillaan koneella on lennetty 32 417 jalan korkeudessa koelennolla 10. Kahdella viimeisimmällä koelennolla eli lennoilla 10 (19. joulukuuta 2024) ja 11 (10. tammikuuta 2025) koneella on lennetty jo 0,95 Machin nopeudella.

XB1_FF_ohjaamoNyt Kalifornian Mojavessa Mojave Air & Space Portissa on jälleen määrä tehdä ilmailun historiaa, kun siviilivalmisteinen Boom Supersonic XB-1 -koekone nousee ilmaan 28. tammikuuta 2025. Tällä koelennolla on pääkoelentäjä Tristan “Geppetto” Brandenburgin on  määrä ylittää XB-1:llä yhden Machin nopeus.

Boom_R2515_AFKoelennolle on varattu ilmatilavarauksina kaksi eri yliäänikäytävää. Ne ovat Mojavessa lähellä Edwardsin lentotukikohtaa sijaitsevat Bell X-1 supersonic corridor ja Black Mountain supersonic corridor (R-2508 Complex).

Paikka on historiallinen, sillä vuonna 1947 Chuck Yeagerista tuli ensimmäinen ihminen, joka ylitti äänennopeuden. Hän lensi tuolloin Bell X-1 -koelentokoneella. Samaisella alueella ovat lentäneet ensilentonsa myös mm. North American X-15 ja Lockheed SR-71 Blackbird.


Boom_lentoreittiXB-1:n ylisoonisen koelennon pituudeksi arvioidaan 30-45 minuuttia. Jokaisen ylisoonisen lento-osuuden pituus on lähellä neljää minuuttia. Rajallinen ilmatila mahdollistaa lennot tietyllä nopeudella vain joidenkin minuuttien ajan. Tarkoituksena onkin edetä askel kerrallaan kohti suurempia nopeuksia.

XB1_2nd_geppettoTristan “Geppetto” Brandenburg on ennen koelentoa valmistautunut ylisoonisiin lentoihin lentämällä Starfighters Internationalin Lockheed F-104 Starfighter -koneella.

XB-1 -koneessa on käytössä uudenlainen kehittynyt työntövoimajärjestelmä, jonka kolme General Electric J85-15 -moottoria tarjoavat 16 kN työntövoiman. Moottoreiden ilmanottoaukot hidastavat ylisoonisen ilmavirtauksen alisooniseksi ja muuttaessaan kineettisen energian paine-energiaksi mahdollistavat koneelle ylisooniset nopeudet tavallisilla suihkumoottoreilla.

Lennolla on tarkoitus saavuttaa 1,1 Machin nopeus ja lennon aikana toimitaan paljon myös transsoonisella nopeusalueella. Koelento on määrä operoida 34 000 jalan korkeudessa, joten ensimmäinen yliäänipamaus tuskin kuuluu maan pinnalla.

 

Live-lähetys 28.1. kello 17.45 alkaen

Boom_aikatauluBoom Supersonic XB-1 -koekoneen historiallista lentoa voi seurata suorana nettistriiminä 28. tammikuuta 2025 kello 15.45 UTC-aikaa eli kello 17.45 Suomen aikaa. Aikataulu voi muuttua sääolosuhteiden tai muiden vaikutusten seurauksena. Boom Supersonic muutti aikataulua jo kertaalleen 27. tammikuuta.

Live-lähetyksen juontaja on British Airwaysin entinen Concorde päälentäjä Mike Bannister, jolle ylisooniset lennot ovat olleet arkipäivää. Hän lensi Concordella ylisoonisesti lähes 7000 lentotuntia.


Boom_Mike_Nick_Greg"Jopa ihmiset, jotka ovat lentäneet ylisoonisesti satoja kertoja eivät lakkaa innostumasta siitä", sanoi Mike Bannister.

Bannisterin lisäksi live-lähetyksessä ovat mukana XB-1 -koelento-ohjelmasta pääkoelentoinsinööri Nick Sheryka ja yhtiön neuvonantaja ja entinen pääinsinööri Greg Krauland. Suora lähetys 28.1.: Boom Supersonic XB-1 -koelento

Boom_T38_StarlinkTämän koelennon seuraaminen on tehty mahdolliseksi Boom Supersonicin T-38 -seurantakoneen takaohjaamoon asennetun Starlink mini -antennin avulla. Tarjolla on siis ainutlaatuista ilmasta-ilmaan -videokuvaa.

Starlink mini -antenni oli ainoa helppo ratkaisu, joka voitiin asentaa T-38:n takaohjaamoon siten, että sinne mahtuu vielä ihminen eikä heittoistuimen oikeanlainen toiminta vaarannu. Koneella on modifikaation jälkeen lennetty liikehtien 0,9 Machin nopeudella.

Ennen lentokoneasennusta Starlink mini -antennin ja nettistriimin kokeita suoritettiin vuoden 1995 Mazda Miata -avoautolla ajaen kovalla nopeudella Mojaven Air & Space Portin kiitotiellä.

Myös nettistriimin odotetaan toimivan, sillä sitä on jo harjoiteltu kertaalleen taivaalla simuloidulla XB-1 -koelennolla, jota T-38 seurasi. Tuolloisella lennolla seurattiin XB-1 -koekoneen sijaan Mirage F-1 -hävittäjää, joka lensi 34 000 jalan korkeudessa 1,1 Manchin nopeutta. Reaaliaikanen videolähetys toimi katkoitta.


Tavoitteen
a Overture-matkustajakone ja kaupalliset lennot

Overture_AA_1XB-1 -ohjelmalla luodaan perustaa Boom Supersonicin Overture-matkustajakoneelle, jonka avulla tavoitellaan kaupallisten ylisoonisten matkustajalentojen palauttamista taivaalle. Overture-matkustajakone mahdollistaisi 64-80 matkustajan kuljettamisen 1,7 Machin nopeudella käyttäen 100-prosenttista SAF-polttoainetta (Sustainable Aviation Fuel).

Tulevaisuudessa Overture lentäisi ylisoonisesti valtamerten yllä yli 500 lentoreitillä lyhentäen lentoaikoja merkittävästi. Viimeisin julkistettu tavoiteaikataulu Overturen ensilennolle on vuosi 2029. MH

Päivitys 27.1. kello 17.58: Boom Supersonic ilmoitti maanantaina 27.1. kello 17.55 aikataulumuutoksesta ja lento tapahtuu tuntia myöhemmin eli kello 15.45 UTC-aikaa ja 17.45 Suomen aikaa.

Lue myös: