(Päivittynyt klo 23.05) Itävaltaan rekisteröity Cessna 551 Citation II/SP -liikesuihkukone on pudonnut Itämereen sunnuntai-iltana 4. syyskuuta 2022 lähellä Latvian rannikkoa. Ruotsalainen meripelastushelikopteri on lähetetty paikalle. Liikesuihkukone lähti Espanjan Jerezistä ja määränpäänä oli Saksan Köln. Koneeseen ei saatu yhteyttä enää Espanjan yllä ja lento jatkui määräkentän yli matkalentopinnalla todennäköisesti polttoaineen loppumiseen saakka. Espanjan Jerezistä sunnuntaina 4. syyskuuta kello 12.56 UTC-aikaa noussut Cessna 551 Citation II/SP (OE-FGR) on pudonnut Itämereen Latvian edustalla noin 4 tuntia ja 51 minuuttia lentoonlähdön jälkeen. Alustavien tietojen mukaan koneessa olisi ollut neljä henkilöä ja sen määränpääksi on mainittu Saksan Köln. Liikesuihkukone seurasi automaattiohjauksella lentokoneen järjestelmään asetetun lentosuunnitelman mukaisesti. Lentoradan suunta muuttui Ranskan ilmatilassa sekä Saksan ilmatilassa, jolloin suunta oli Kölnin lentokentälle. Tämän jälkeen suunta jatkui samana kohti Itämerta lentopinnalla 360. Espanjan, Ranskan, Saksan ja Tanskan ilmavoimien hävittäjät kävivät koneen siivellä lennon aikana, mutta ne eivät havainneet lentäjää liikesuihkukoneen ohjaamossa. Saksan ilmavoimat Luftwaffe kertoi, että konetta saattoivat sen Eurofighter-hävittäjät, jotka olivat nousseet ilmaan Neuburgista, Laagesta ja Viron Ämarista. Yhteys koneeseen oli menetetty jo Espanjan yllä. Lentokoneen paineistuksessa raportoidaan olleen ongelmia. Mikäli lentokoneen paineistus menetetään tulee ohjaajan käyttää happinaamaria ettei tämä menettäisi tajuntaa. Lentopinnalla 360 aikaa hapen saannille eli hyödyllisen tajunnan aikaa on tapauksesta riippuen noin 30-60 sekuntia. Liikesuihkukoneen lentonopeus alkoi vähentyä Gotlannin tasalla, jonka jälkeen alkoi myös kiihtyvä korkeuden menetys. Todennäköisesti polttoaineen loppumisen seurauksena liikesuihkukoneen moottorit sammuivat ja kone kallistui päätyen lopulta Itämereen Latvian edustalle ennen saapumistaan mantereelle ja asutun alueen ylle. Liikesuihkukoneen päätyminen kierteeseen ja mereensyöksy nähtiin paikalla olleesta Tanskan ilmavoimien F-16 -hävittäjästä. Ruotsin Sjöfartsverket lähetti Visbystä AW139-meripelastushelikopterin kohti liikesuihkukoneen putoamispaikkaa. Myös Ruotsin Kustbevakningin Dash-8 -merivalvontakone lensi turmapaikalle. Merestä on löydetty lentokoneen osia. Textron Aviation Cessna 551 Citation II/SP kuuluu ns. single pilot -kelpuutuksen piiriin. Tämä tarkoittaa, että lentokonetta voidaan operoida yhden ohjaajan miehistöllä. Kyseinen lentokone oli yksityiskäytössä. Normaalisti kaupallisessa käytössä lentokoneissa on vähintään kahden ohjaajan miehistö. Itämereen syöksynyt Cessna 551 Citation II/SP -liikesuihkukone (OE-FGR, 551-0021) oli valmistettu vuonna 1979. Koneeseen mahtuu enintään kymmenen henkilöä. Textron Aviation Citation-koneet ovat olleet myydyimpiä liikesuihkukoneita konemäärillä mitatessa jo 40 vuoden ajan. Helmikuussa 2022 Citation-liikesuihkukoneen eri versioita oli toimitettu asiakkaille jo 8000 kappaletta ja valmistuksen aloittamisesta tuli kuluneeksi 50 vuotta. MH Päivitys kello 23.05: Lisätty tieto Saksan lähettäneen ilmaan hävittäjiä kolmesta tukikohdasta. Lue myös:
|
|||