Chuck Yeagerin ylisoonisesta lennosta Bell X-1 -koneella jo 70 vuotta

ChuckYeager_Glamorous GlennisYhdysvaltain Ilmavoimien kapteeni Charles "Chuck" Yeagerin ääntä nopeammasta lennosta Bell X-1 -koneella on kulunut jo 70 vuotta. Yeager rikkoi rakettimoottoroidulla koneellaan äänivallin 14. lokakuuta 1947. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun ylisooninen nopeus saavutettiin vaakalennossa.

Kapteeni Chuck Yeager saapui 14. lokakuuta 1947 Kaliforniaan Muroc Air Force Baseen (nykyinen Edwardsin lentotukikohta) aamulla 14. lokakuuta 1947. Edessä oli yhdeksäs koelento Bell X-1 -koneella.

Kahdeksan aiemman Bell X-1 -koelennon aikana Yeager oli kiihdyttänyt Bell X-1 -konetta aina suuremmille nopeuksille. Yhdeksännen lennon tavoitteena oli saavuttaa Mach 0,97. Ratsastusretkellä loukkaantunut Yeager joutui käyttämään katkaistua harjan vartta sulkeakseen koneen luukun.

Modifioidun Boeing B-29 Superfortress -pommikoneeChuckYeager_AFmiln alta matkaan lähetetyn X-1-koneen yhdeksännen lennon aikana päästiin kuitenkin ylisooniselle nopeusalueelle.

Yeager saavutti koneellaan vaakalennossa nopeuden Mach 1.06. Lennon myötä Yeager ja ohjaajan vaimon mukaan Glamorous Glennis -lempinimen saanut kone pääsivät osaksi ilmailuhistoriaa. Saavutus on dokumentoitu elokuvassa Right Stuff (Valiojoukko).

Chuck Yeager ylennettiin prikaatikenraaliksi 1. elokuuta 1969. Hän jäi eläkkeelle prikaatikenraalina Yhdysvaltain Ilmavoimista 34. palvelusvuoden jälkeen 1. maaliskuuta 1975.

Vuonna 1923 syntynyt Yeager on nykyisin jo 94-vuotias. Hän on aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä ja viestii Twitterissä nimellä @GenChuckYeager.

Bell X-1 oli NASA:n edeltäjän NACA:n (National Advisory Committee for Aeronautics) ja Yhdysvaltain Ilmavoimien yhteishanke ylisoonisten lentojen tutkimiseksi. Koneen rakensi Bell Aircraft. Äänivallin rikkoutumista ei kuitenkaan heti uutisoitu turvallisuussyistä.

Bell_X1_airandspace_aulaBell X-1 oli ensimmäinen monista ns. X-plane -koneista, joilla on tutkittu uusia teknologioita vuosikymmenten varrella. Bell X-1 Glamorous Glennis on esillä National Air and Space Museumin kokoelmissa Washington D.C:ssä (kuvassa)

Muita X-plane -koneita ovat olleet mm. vuonna 2000 lentänyt X-35, jonka jatkokehitelmä on Lockheed Martin Joint Strike Fighter F-35 -monitoimihävittäjä. Yksi tuoreimmista hankkeista on NASA:n New Aviation Horizons -hankkeessa yhdessä Lockheed Martinin kanssa kehitettävä yliäänikone QueSST.

Lue myös: