Keski-Norjassa järjestetty monikansallinen Cold Response 2016 -harjoitus päättyy suomalaisten osalta 11. maaliskuuta. Osanottajat palaavat Norjan johtamasta harjoituksesta Pirkkalaan Ilmavoimien omilla CASA C-295 sekä SAC-lentokuljetuspoolin (Strategic Airlift Capability) Boeing C-17 Globemaster III -kuljetuskoneilla. Lennot ajoittuvat päiville 9.-11. maaliskuuta. Ensimmäiset suomalaisia kuljettaneet Ilmavoimien CASA C-295 sekä SAC-lentokuljetuspoolin (Strategic Airlift Capability) Boeing C-17 -kuljetuskone laskeutuivat Pirkkalan lentokentälle keskiviikkona. Harjoitukseen osallistuneet reserviläiset ja Puolustusvoimien henkilökunta siirtyvät lennon jälkeen Porin prikaatiin Säkylään varustepalautuksia ja kotiuttamista varten. "Joukkomme osoitti ehdotonta ammattitaitoa vaativissa talviolosuhteissa ja raskaissa taisteluissa. Saimme arvokasta kokemusta yhteistyöstä erityisesti ruotsalaisten ja norjalaisten kanssa, mikä varmasti hyödyttää meitä jatkossa", harjoituksessa pataljoonan komentajana toiminut everstiluutnantti Nurmela sanoo. Strateginen ilmakuljetuskyky SAC on kymmenen Nato-maan ja kahden rauhankumppanimaan, Ruotsin ja Suomen, yhteisohjelma. Sen käyttöön on hankittu kolme neljällä suihkumoottorilla varustettua Boeing (aiemmin McDonnell Douglas) C-17 Globemaster III -kuljetuskonetta (oikealla SAC 03). Lento-operaatioista vastaavassa Heavy Airlift Wing -lennostossa (HAW) Unkarin Pápassa työskentelee noin 145 SAC-jäsenvaltioiden edustajaa. Suomen osaston vahvuus on ollut neljä henkilöä. Mukana ovat Bulgaria, Viro, Suomi, Unkari, Liettua, Hollanti, Norja, Puola, Romania, Slovenia, Ruotsi ja USA. Suurin käyttäjä on Yhdysvallat 1000 lentotunnilla vuodessa. Ruotsi käyttää 550, Norja 450 ja Hollanti 400 tuntia. T.T. Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||