Delta korvaa 10,6-tuumaisilla tableteilla suuret ja painavat paperimanuaalit ohjaamoissaan. Ensimmäisenä uudet Surface 2 –tabletit otetaan käyttöön yhtiön Boeing 757- ja 767 -laivastoissa. Vuoden 2014 loppuun mennessä laitteet ovat käytössä kaikissa yhtiön koneissa. ”Viemällä paperimanuaalit tablettiin vähennämme tiedon etsimiseen kuluvaa aikaa, joka mahdollistaa ohjaajillemme entistä paremman tilannetietoisuuden maassa ja ilmassa”, sanoo Deltan lentotoiminnasta vastaava apulaisjohtaja ja lentokapteeni Steve Dickson. Surface 2 –tabletti pyörii Windows RT 8.1 käyttöjärjestelmällä, jonka avulla ohjaajat pääsevät helposti käsiksi eri manuaaleihin ja karttoihin. Deltalla on käytössään Jeppesenin valmistama FlightDeck Pro –ohjelmisto, joka on räätälöity Windows-alustalle.
Useat lentoyhtiöt ovat siirtäneet ohjaamoidensa manuaalit erilaisiin EFB-järjestelmiin. Useimmat laitteistot perustuvat eri valmistajien tabletteihin tai kannettaviin PC-tietokoneisiin, mutta tarjolla on myös lentokoneisiin integroituja EFB-järjestelmiä. Lentokonevalmistajat Airbus ja Boeing tarjoavat manuaalit sisältäviä ohjelmistojaan sekä iPad että PC-ympäristöihin. Järjestelmien etuna on usein helppo käytettävyys sekä manuaalien paino- ja päivityskustannusten poistuminen tai pieneneminen. EFB-järjestelmien päivitykset voidaan tehdä tietoverkkojen kautta esimerkiksi 3g-yhteydellä. Delta otti elokuussa 2013 myös matkustamoissaan käyttöön uuden Windows Phone –pohjaisen myyntipäätteen. Deltan ja Delta Connectin myyntipäätteiksi hankittiin yli 19 000 Nokia Lumia 820 –puhelinta.
|
|||