EASA on päivittänyt syyskuussa antamaansa lentokelpoisuusmääräystä, joka koski Airbus A350-1000 -laajarunkokoneiden Rolls-Royce Trent XWB-97 -moottoreita. Päivitetty lentokelpoisuusmääräys laajensi tarkastukset koskemaan myös mm. osaa A350-900 ja A330neo -koneiden moottoreista. Moottoritarkastusten taustaulla on Cathay Pacificin lennolla 2. syyskuuta tapahtunut vakava vaaratilla. Tuolloin Airbus A350-1000 -laajarunkokoneen moottori syttyi tuleen pian lentoonlähdön jälkeen. Lentokoneen järjestelmät havaitsivat palon ja sammutusjärjestelmän käyttö sammutti alkaneen palon. Lentäjät palasivat yhdellä moottorilla onnistuneesti takaisin lähtökentälle Hongkongiin. Noin viiden vuoden ikäisen A350-1000 -laajarunkokoneen Rolls-Royce Trent XWB-97 -moottorin polttoainejärjestelmän taipuisaan putkeen oli tullut vaurio, joka johti hallittavissa olevaan tulipaloon. Tapauksen jälkeen tehdyt huoltotarkastukset ovat osoittaneet, että moottorin huoltoimien aikana käytettävä erityinen puhdistusprosessi voi johtaa polttoainejärjestelmän pääpolttoaineletkun vaurioitumiseen. Samainen puhdistusmenetelmä on käytössä myös muissa moottoriversioissa. Päivitetty lentokelpoisuusmääräys koskee siis Trent XWB-97 -moottoreiden lisäksi myös tiettyjä Trent XWB-75, Trent XWB-79, Trent XWB-79B ja Trent XWB-84 -moottoreita. Tällaisia moottoreita on käytössä mm. Airbus A350-900 ja A330-900 neo -koneissa. Moottorivalmistaja Rolls-Royce on julkaissut operaattoreille työohjeen korjaustoimien suorittamiseksi. Korjaustoimet voidaan toteuttaa irrottamatta moottoria siivestä. Lue myös:
|
|||