(Päivittynyt 19.07)
Nykyisin Malmin lentokenttäyhdistyksen toiminnan piirissa olevalla lentokentällä oli vuonna 2017 kaikkiaan 30 669 operaatiota. Vuokrasopimus alueesta lentokenttäkäyttöön on tehty Helsingin kaupungin kanssa joulukuun 2019 loppuun saakka. Eduskunta yhtyi täysistunnossa liikenne ja viestintävaliokunnan ehdotukseen kansalaisaloitteeseen (KAA 1/2017 vp) sisältyvän lakiehdotuksen hylkäämisestä.
Perustuslakivaliokunta antoi oman kantansa Lex Malmiin lokakuussa 2017. Se totesi ettei Lex Malmi ole perustuslain vastainen mutta totesi lakiehdotuksen tarvitsevan lisävalmistelua. Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdotti 13. maaliskuuta 2018 julkistamassaan tiedotteessa lakialoitteen hylkäämistä mutta tunnusti tarpeen korvaavan lentopaikan osalta. Liikenne- ja viestintävaliokunta painotti, että korvaaville ilmailutoiminnoille on tarve esimerkiksi liikelentoja, ilmailukoulutusta ja huoltovarmuutta ajatellen.
Valiokunnan lausumaehdotus kuuluu näin: "Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä".
Sähköinen lentäminen ja uudet älykkäät liikkumismuodot tulevat yleistymään vauhdilla. Helsingin kaupunki on avainasemassa ja sillä on suuri toimivalta asiassa. Kansanedustaja Matti Vanhanen toteaa 21.3 blogissaan, että Helsinkikin tarvitsee eduskunnan myötävaikutusta liikennepolitiikassa laajemmin ja uskon, että Helsingin kannattaa lukea nyt lausuttu kanta huolella. (Matti Vanhasen blogi: Ilmailun kattava verkosto tarvitsee Malmia)
Malmin lentoaseman ystävät ry. on lisäksi 7. maaliskuuta jättänyt Helsingin uudesta yleiskaavasta valituksen korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Päivitys 19.07: Lisätty viittaus Kansanedustaja Matti Vanhasen kirjoitukseen. Lue myös:
|
|||