Alustavan operatiivisen eli IOC-kyvyn saavuttamisen myötä Ilmavoimat voi aloittaa operoinnin KC-390 -koneella. Samalla KC-390 sai ehdollisen tyyppihyväksynnän Brasilian ilmailuviranomaiselta ANAC:lta. Hyväksynnän mukaan uusi konetyyppi täyttää vaatimukset kuljetuskonekäyttöön. Embraer odottaa lopullista tyyppihyväksyntää koneelle vuoden 2018 aikana.
Uudella sotilaskuljetuskoneella on kuitenkin edessään vielä erilaisia lentokokeita, jotka liittyvät ilmatankkaukseen sekä rahdin pudottamiseen. Niiden myötä koneelle saadaan myös FOC (Final Operational Capability) -kyky. Ensimmäinen sarjatuotantokone on määrä toimittaa Brasilian Ilmavoimille vuoden 2018 aikana. Kaikkiaan Brasilian Ilmavoimat on tilannut 28 KC-390-konetta. Se on ainoa tilauksen vahvistanut asiakas. Portugali on suunnitellut viiden koneen ostoa. KC-390-koneen alkutaival on kohdannut vastoinkäymisiä kuten muutkin vastaavat koneohjelmat. Ensilentonsa se teki kesäkuussa 2015 mutta seuraava koelento tapahtui vasta lokakuussa 2015. KC-390 on kahdella IAE V2500-E5 -suihkumoottorilla varustettu ylätasokone. Sen pituus on 35,2 metriä ja siipien kärkiväli 35,05 metriä. Kone on suurin, jonka Brasilian ilmailuteollisuus on koskaan valmistanut. KC-390:n maksimi nopeus (VMO) on 470 solmua ja MMO 0.8M. Lakikorkeus on 36000 jalkaa.
KC-390:n kantama 23 tonnin hyötykuormassa on 1520 merimailia ja pisimmillään siirtolennoilla jopa 3310 merimailia. Maksimissaan kone voi kuljettaa rahtia 26 tonnia. Lue myös:
|
|||




