EU ja USA keskustelevat matkustamon PED-rajoituksista - kiellon laajentaminen huolettaa

Lineup_jono_1Yhä useampi ilmailualan toimija on esittänyt huolensa suunnitelmille laajentaa lentokoneen matkustamoon kohdistuvaa henkilökohtaisten elektronisten laitteiden eli PED-laitteiden kieltoa. Euroopan komission ja Yhdysvaltain kotimaan turvallisuudesta vastaavat viranomaiset tapasivat lentoturvallisuusaiheisessa kokouksessa Brysselissä 15. toukokuuta.

EU:n muuttoliikkeestä, sisä- ja kansallisuusasioista vastaava komissaari Dimitris Avramopoulos, EU:n liikennekomissaari Violeta Bulc järjestivät Brysselissä lentoturvallisuutta ja erityisesti PED-laitteita koskevia rajoituksia käsittelevän kokouksen. Mukana kokouksessa oli yhdysvaltalaisdelegaatio, jota johti maan kotimaan turvallisuudesta vastaavan DHS:n apulaisjohtaja Elaine Duke.

Yhdysvallat ja Iso-Britannia julkistivat uusia rajoituksia matkustamoon otettavien käsimatkatavaroiden osalta 21. maaliskuuta alkaen. Tietyillä lentoyhtiöillä matkustavien ei jatkossa sallita ottaa matkustamoon enää muita PED-laitteita kuin matkapuhelimen tai mahdollisesti tarvittavan lääkinnällisen apuvälineen.

Muut suuremmat laitteet kuten kamerat, kannettavat tietokoneet ja tabletit ovat kiellettyjen listalla. Nämä laitteet tulisi määräyksen mukaan pakata ruumaan menevään matkatavaraan.

Molemmat osapuolet vaihtoivat kokouksessa tietoja ilmailualaa kohtaavista vakavista uhkakuvista ja lähestymistavoista näiden uhkien vähentämiseksi.

Osallistujat kävivät kokouksessa läpi ilmailualan nykyisiä turvastandardeja ja havaintojärjestelmien kykyjä sekä arvioivat suurten elektronisten laitteiden ruumaan siirtämisen vaikutuksia turvallisuuteen.

Yhdysvallat ja Euroopan unioni toteavat yhteisessä lausunnossaan, että ne ovat sitoutuneita tiiviiseen yhteistyöhön lentoturvallisuutta koskevissa kysymyksissä.

Seuraava aihetta käsittelevä kokous on määrä pitää Yhdysvalloissa Washington D.C:ssä ensi viikon aikaan. Kokouksessa arvioidaan millaisia riskejä ja ratkaisuja tulisi tehdä lentomatkustajien turvallisuuden sekä sujuvan lentoliikenteen turvaamiseksi.

 

Euroopasta viikottain lähes 3700 lentoa Yhdysvaltoihin - PED-kielto johtaisi viiveisiin

Mikäli Yhdysvaltain ja Britannian ja Lähi-idän lentokenttien välistä liikennettä koskeva kielto päätettäisiin laajentaa koskemaan kaikkea Euroopan ja Yhdysvaltain välistä lentoliikennettä olisi sillä merkittävät vaikutukset.

Euroopassa on 59 lentokenttää joista on suoria lentoja Yhdysvaltoihin. Kaikkiaan viikoittaisia lentoja on 3684 kappaletta. Niistä noin 50 prosenttia lennetään viideltä suurkentältä. London-Heathrow'lta lennetään Yhdysvaltoihin viikoittain 761 lentoa, Paris-Charles de Gaullelta 353, Frankfurtista 291, Amsterdamin Schipholista 242  ja Dublinista 179 lentoa.

Lentokenttäjärjestö ACI Europen mukaan 60-90 prosentilla matkustajista on mukanaan nyt viranomaisten hampaissa olevia PED-laitteita.

Rajoituksen käyttöönotolla olisi merkittävä vaikutus lentoliikenteen sujuvuuteen. Lisääntyvät tarkastukset lentojen lähtöporteilla ja PED-laitteiden siirrot ruumaan toisivat viiveitä. Lisäksi tulisi palkata suuria määriä henkilökuntaan suorittamaan näitä tarkastuksia. Osaavaa henkilökuntaa ei ole heti tarjolla vaan heidät pitää kouluttaa vaatimusten mukaisesti sekä saada tarvittavat luvat viranomaisilta.

Muutos voisi johtaa lentokentillä Yhdysvaltoihin suuntaavien lentojen osalta erillisten porttialueiden varaukseen, jotta tarkastukset saataisiin tehtyä aiemmin. Se puolestaan toisi rajoitteita lentokenttien porttikapasiteetin käyttöön ja voisi viivästyttää muita lentoja.


 Vaarallisten aineiden siirto ruumaan huolettaa

Yhä useampi ilmailualan toimija on ilmaissut huolestumisensa litium-akkujen kasvavasta määrästä matkustajakoneiden ruumatiloissa. Ne aiheuttavat vakavan palovaaran esimerkiksi ns. thermal runaway -ilmiön seurauksena. Vuonna 2016 ICAO kielsi litium-akkujen rahtikuljetuksen matkustajakoneissa juuri turvallisuussyistä.

Useimmat modernit laitteet, kuten kannettavat tietokoneet, tabletit ja matkapuhelimet käyttämä litium-akkuja virtalähteinään. Niiden vikaantuminen tai oikosulku voisi aihettaa pahan tulipalon.

Huolensa aiheesta ovat esittäneet kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n lisäksi mm. Ilmakuljetusliitto IATA, Euroopan lentokenttäjärjestö ACI Europe sekä lentäjäliitto BALPA.

IATA kummastele asiaa, koska käytössä pitäisi olla maailmanlaajuiset turvallisuustandardit mutta kaikki eivät niitä noudata.

Suurempia elektronisia laitteita koskevasta kiellosta ei konsultoitu lentoyhtiöitä. Huolenaiheena ovat IATA:llakin erityisesti ruumassa kuljetettavat PED-laitteet, joiden turvallisuusvaikutuksia ei ole arvioitu tarpeeksi.

British Airline Pilots Association (BALPA) on huolissaan siitä, että PED-laitteiden siirto lentokoneiden matkustamosta ruumaan aiheuttaa merkittävän turvallisuusriskin. Laitteet voivat syttyä tuleen ilman, että kukaan huomaa asiaa.

Lentäjäliiton mukaan Yhdysvaltain aloittama tietyn kokoisia PED-laitteita koskeva kielto on vastoi turvamääräyksiä, joiden mukaan tälläiset laitteet tulee paloturvallisuuden takia kuljettaa matkustamossa.

"Kielto ratkaisee yhden ongelman mutta luo toisen. Ruumaan vietävät PED-laitteet luovat pahemman tilanteen", sanoo lentäjäliito tiedotteessaan.

BALPA ei epäile laitekiellon taustalla olevaa turvallisuusuhkaa vaan pyytää viranomaisia arvioimaan ruumatilan kasvaaa tulipaloriskiä.

Lue myös: