EU-komissio hyväksyi yrityskaupan - ITA Airwaysista Lufthansa-konsernin viides verkostolentoyhtiö

ITA_A350_1Euroopan komission kilpailuviranomainen on hyväksynyt Lufthansa-konsernin suunnittelemat kaupat 41 prosentin osuuden ostamisesta ITA Airwaysista (Italia Trasporto Aereo S.p.A.). Kauppojen odotetaan toteutuvan vuoden 2024 loppuun mennessä. Italialaisyhtiöstä tulee jo viides verkostolentoyhtiö, joka integroidaan omalla brändillään läheisesti Lufthansa-konserniin.


Lufthansa jätti tammikuussa 2023 Italian talousministeriölle (MEF, Ministero dell'economia e delle finanze) tarjouksen 41 prosentin osuudesta ITA Airwaysista. MEF omistaa koko ITA Airwaysin osakekannan. EU-komissio aloitti tutkinnan kaupan kilpailullisista vaikutuksista tammikuussa 2024. Nyt kauppa on saanut komission hyväksynnän tietyin ehdoin. Kauppojen toteutumiseen saakka yhtiöt jatkavat keskinäistä kilpailua.

MEF myy kaupassa 42 prosentin osuuden ITA Airwaysista Lufthansa-konsernille 325 miljoonalla eurolla. Lufthansa ja MEF ovat myös sopineet optiosta, jonka mukaan loput ITA Airwaysin osakkeet siirtyisivät saksalaisjätin haltuun myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana, joka olisi aikaisintaan vuonna 2025. Lisäksi Italian talousministeriö kasvattaisi sopimuksen toteutuessa ITA:n pääomia 250 miljoonalla eurolla.

EI-IMW_060522Euroopan komission asettamien ehtojen mukaan Lufthansan ja MEF:n pitää lähiliikenteen osalta mahdollistaa yhdelle tai kahdelle kilpailevalle lentoyhtiölle mahdollisuus aloittaa suorat lennot Rooman tai Milanon ja tiettyjen Keski-Euroopan kohteiden välillä.

Kaukoliikenteen osalta tulee solmia interline-sopimuksia kilpailijoiden kanssa tai vaihtoehtoisesti vaihtaa lähtö- ja saapumisaikoja eli slotteja. Tämän arvioidaan lisäävän välilaskuttomien lentojen määrää. EU-komissio otti huomioon ITA Airwaysin määräysvallan säilymisen MEF:n käsissä.

Milanon Linaten lentoaseman osalta Lufthansan ja MEF:n tulee siirtää lähtö- ja saapumisaikoja kilpailijoiden käyttöön.

Kauppa vahvistaa ITA Airwaysin taloudellista asemaa ja mahdollistaa sen elinkelpoisuuden pidemmällä aikavälillä. Samalla Italiasta tulee Lufthansa-konsernin viides kotimarkkina-alue ja liikevaihdolla mitattuna suurin markkina-alue Saksan ja Yhdysvaltojen jälkeen.

Lufthansa-konserniin tulee yhdistymisen myötä lähes 5000 ITA Airwaysin työntekijää ja Rooman Fiumicinon lentokentästä tulee konsernin kuudes lentoliikenteen solmukohta. Rooma tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden laajentaa reittiverkostoa Afrikkaan sekä Latinalaiseen Amerikkaan.

Kauppojen toteutumisen jälkeen yhtiöiden reitit kuuluvat code share -sopimuksen piiriin ja tarjolle tulee yli 1000 uutta lentoyhteyttä ja merkittävästi uusia mahdollisuuksia Etelä-Amerikan, Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän suuntaan. ITA Airways myös vahvistaa kilpailua Italiassa, jota hallitsevat erityisesti halpalentoyhtiöt.

ITA_A350_2Lufthansa-konserniin kuuluvat omalla brändillään toimivat verkostolentoyhtiöt ovat Lufthansa, Swiss Airlines, Austrian Airlines, Brussels Airlines ja Eurowings. Lisäksi konsernin siipien suojissa on lomalentoyhtiöitä sekä alueellisia lentoyhtiöitä. Lufthansa-konserni tekee yhteistyötä transatlanttisessa liikenteessä United Airlinesin ja Air Canadan kanssa sekä All Nippon Airwaysin kanssa reiteillä Japaniin.

ITA Airways perustettiin marraskuussa 2020 ja lokakuussa 2021 se korvasi Italian entisen ylpeyden Alitalian. ITA Airways kuljettaa vuosittain lähes 15 miljoonaa matkustajaa 96 lentokoneen laivastolla. Yhtiön verkostossa on 69 reittikohdetta.

 Lue myös: