Finavian Savolainen: Joroinen tuskin palaa lentokenttäverkostoon

WP_20160616_09_54_05_Rich_LIFinavia päätti viime vuodenvaihteessa toimintansa Varkauden Joroisten lentokentällä. Nykyisin korpikenttänä toimiva Varkaus tuskin palaa Finavian verkostoon, sillä lentoaseman liikenne ja matkustajamäärät ovat olleet alhaiset vuosien ajan.

Lentoposti.fi tapasi Finavian toimitusjohtaja Kari Savolaisen ja johtaja Joni Sundelinin Kuopion lentonäytöksessä 18. kesäkuuta. Savolainen totesi Varkauden lentokentän matkustajamäärien olleen jo pitkään alhaiset eikä lentokentälle ole ollut pitkään aikaan myöskään reittiliikennettä.

"Varkaus tuskin palaa lentoasemaverkostoon. Alueen matkustajia palvelee nykyisin Kuopion lentoasema, jonne etäisyyttä Varkaudesta on noin 90 kilometriä", kertoo Savolainen.

Varkauden lentokentällä matkustajamäärät ovat olleet vain joitain tuhansia ja vuonna 2014 enää vain 20 matkustajan verran. Vuodesta 2007 lähtien Varkauden lentoaseman vuosittainen matkustajamäärä on jäänyt aina alle 10 000 matkustajan.

Lentoasemalle  ei ole ollut reittiliikennettä kahteen ja puoleen vuoteen ja silloinkin se oli julkisin varoin tuettua. Säännöllinen lentoliikenne Helsingin, Savonlinnan ja Varkauden välillä loppui 31. joulukuuta 2013.

Savon Sanomien mukaan Finavian lippu laskettiin alas Joroisten lentokentän vuonna 2000 rakennetun terminaalin edustalta perjantaina 17. kesäkuuta. Lentoaseman viimeinen työntekijä jäi tuolloin eläkkeelle. Lipunlaskussa olivat mukana myös Finavian toimitusjohtaja Savolainen sekä johtaja Sundelin. Otsikkokuvassamme lippu vielä liehuu 16. kesäkuuta.

Varkauden lentokenttä otettiin käyttöön vuonna 1937. Finnair aloitti reittilennot Varkauteen vuonna 1974. Tuolloin lentoja operoitiin useille maakuntakentille suihkukonein, kun nykyisin toimintaa ei saada kannattavaksi edes huomattavan pienellä potkuriturbiinikalustolla.

Varkauden lentokentän matkustajaliikennettä on palvellut 2000 metriä pitkä kiitotie 14/32, joka on ollut varustettu ILS-tarkkuuslähestymisjärjestelmällä. Lentoliikenteelle on annettu AFIS-lennontiedotuspalvelua

Varkaus on 1. tammikuuta 2016 alkaen ollut valvomaton lentopaikka. Lentoaseman toiminnan lopettamisen myötä muuttuivat mm. sitä ympäröivät ATS-ilmatilat, viestilaitteet, asematasopalvelut, palo- ja pelastuspalvelu, lähestymis- ja kiitotievalot sekä radiosuunnistuslaitteet ja menetelmät.

Mikäli Finavia tulevaisuudessa palaisi Varkauteen oli edessä mittavat investoinnit mm. lennonvarmistuksen osalta niin lennonjohdon laitteistoihin, kuin lähestymislaitteistoihin.

Valtion vuoden 2016 talousarvioesityksessä oli varattu miljoona euro lentoliikenteen ostopalveluihin. Niiden myötä oli määrä valmistella uutta kolmiolentosopimusta välille Helsinki—Varkaus—Savonlinna ajalle 1.1.2016—31.12.2017, jos Savonlinnan lisäksi Varkauden kaupunki varaisi osaltaan tarvittavan määrärahan.

Finavian lentoasemaverkostossa on nykyisin 22 lentoasemaa. Viime vuosina verkostosta on karsiutunut Kauhava, Lappeenranta ja Varkaus. Seuraava verkostosta poistuva lentoasema vaikuttaa olevan Helsinki-Malmi.

Lue myös: