Finnair laajensi Ukrainan rajan puskurivyöhykettä - syynä Puolaan päätyneet ohjukset

kurva_ilmassa(Päivittynyt 17.11. klo 10.15) Itä-Puolaan lentäneet ohjukset vaikuttavat lentoyhtiöiden käyttämiin lentoreitteihin ja ainakin Finnair on laajentanut jo aiemmin käyttämäänsä puskurihyövykettä. Toistaiseksi ilmailuviranomaiset eivät ole asettaneet alueelle lisärajoituksia. Naton alustavan arvion mukaan Puolaan päätyneet ohjukset olivat peräisin Ukrainan ilmatorjunnasta.


Venäjä laukaisi 15. marraskuuta 2022 massiivisen ohjushyökkäyksen Ukrainaan. Samassa yhdeydessä kaksi ohjusta päätyi Itä-Puolaan Przewodowin kylän lähelle tappaen kaksi ihmistä. Tapahtumapaikka sijaitsee alle seitsemän kilometrin päässä Ukrainan rajasta.

Venäjän aloittaman laittoman hyökkäyksen jälkeen Nato-maat ovat tehostaneet valmiutta Euroopassa ja kyseistä tapausta arvioidaan tarkasti.

Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg kertoi 16. marraskuuta Pohjois-Atlantin neuvoston kokouksen jälkeen, että tilannetta tarkkaillaan edelleen ja tapauksen tutkinta on käynnissä. Natolla ei tässä vaiheessa ole tietoa, että kyseessä olisi tarkoituksellinen hyökkäys. Eikä tietoa sellaista tietoa, että Venäjä valmistelisi hyökkäystä Natoa kohtaan.

Naton tuoreen arvion mukaan Puolaan päätyneet ohjukset olivat todennäköisesti peräisin Ukrainan ilmatorjunnan vastatoimista Venäjän tekemää risteilyohjusiskua vastaan. Kyseessä olisi ollut mahdollisesti S-300 -ilmatorjuntajärjestelmän ohjukset. Nato ei avannut tiedotustilaisuudessa tapauksen yksityiskohtia.

Naton mukaan tapahtunut ei ole Ukrainan syytä vaan vastuu on täysin Venäjällä, kun se jatkaa laitonta sotaansa Ukrainaa vastaan. Nato jatkaa Ukrainan puolustustaistelun tukemista ja vaatii Venäjää lopettamaan sotatoimet.

Tapahtuneella on vaikutuksia lentoyhtiöiden käyttämiin reitityksiin, sillä lentoturvallisuus on lentoyhtiöiden tarkimmin varjelemia asioita.

Venäjän aloittaman hyökkäyssodan seurauksena Venäjän ja Valko-Venäjän ilmatilat sekä osa Ukrainan ilmatilasta ei ole kaiken kaupallisen lentoliikenteen käytettävissä. Venäjä on asettanut vastavuoroisia lentokieltoja EU-maiden lentoyhtiöille, kun ne estivät venäläisyhtiöiden pääsyn Euroopan ilmatilaan. Esimerkiksi kiinalaiset ja intialaiset lentoyhtiöt voivat edelleen hyödyntää Venäjän ja Valko-Venäjän ilmatilaa lennoillaan käytännössä normaalisti. Ukrainan ilmatilan käyttö puolestaan on rajoitettua sotatoimien seurauksena.

Näiden ilmatilarajoitusten seurauksena Itä-Eurooppaan jäi vielä kapea ilmatilakäytävä, joka kulkee Baltian maiden ylitse Itä-Puolaan Venäjälle kuuluvan Kaliningradin ja Valko-Venäjän välistä. Vielä keskiviikkona kyseisellä Suwalkin-alueella lensivät edelleen useat lentoyhtiöt kuten Finnair, Ryanair, turkkilainen Pegasus, puolalainen LOT, latvialainen airBaltic ja Egyptair. Tämä ilmatilan alue on kaukana ohjusiskun kohteeksi joutuneesta puolalaiskylästä.

Varsinaiset konfliktialueet määrittelee esimerkiksi Euroopan ilmailuviranomainen EASA eikä tällaista rajoitusta Itä-Puolaan ole julkistettu. Lentoyhtiöt noudattavat lähes poikkeuksetta ilmailuviranomaisten ohjeistuksia, mutta arvioivat turvallisuutta myös omaehtoisesti. Nähtäväksi jää vaikuttavatko harhautuneet ohjukset Itä-Puolan ilmatilan käyttöön ja kuinka laajasti. Finnair on jo kasvattanut puskurivyöhykettään Ukrainan rajalla eli suomalaisyhtiön lennot lentävät entistä kauempana sotatoimialueesta.

"Olemme aiemmin tänä vuonna määrittäneet Puolan ja Ukrainan rajalle ns. puskurivyöhykkeen, eli emme ole käyttäneet Puolan aivan itäisintä ilmatilaa lennoillamme. Tapahtuman seurauksena olemme laajentaneet puskurivyöhykettä, joka huomioidaan jo tällä hetkellä lennonsuunnittelussa. Käytämme Puolan ilmatilaa useilla Euroopan lennoillamme ja myös Aasiaan ja Dohaan suuntautuvilla lennoilla", kertoi Finnairin viestinnän Heidi Lemmetyinen Lentoposti.fi:lle 17.11.

"Arvioimme tilannetta, seuraamme viranomaisohjeistuksia ja teemme tarvittaessa muutoksia lentojemme reitityksiin. Kuten aina, turvallisuus on tärkein prioriteettimme", jatkoi Lemmetyinen.

Venäjän hyökkäyssodan seurauksena Ukrainasta länteen on päätynyt myös miehittämättömiä ilma-aluksia, jotka ovat syöksyneet maastoon. Yhdessä tapauksessa UAV lensi Romanian ja  Unkarin yli pudoten maahan Kroatiassa.

Päivitys 17.11. kello 10.15: Lisätty Finnairin kertoma tieto puskurivyöhykkeen kasvattamisesta omaehtoisesti.