Finnair lennätti Slush-vieraat biopolttoainelennolla San Franciscosta Helsinkiin

Slush_soihtulogo_291116 (1)Finnair lennätti jälleen Slush-sijoittajasuhdetapahtuman vieraita San Franciscosta Helsinkiin. Vuoden 2019 tapahtumaan osallistujat saivat matkustaa Piilaaksosta Suomeen Finnairin Push for Change -hankkeen mahdollistamalla biopolttoainelennolla.

Finnairin tammikuussa 2019 käynnistämän Push for Change -hankkeen kolmas biopolttoainelento toteuttiin 19. marraskuuta lennolla San Franciscosta Helsinki-Vantaalle. Tuolloin sinivalkoisen Airbus A330-300 -koneen tankkeissa oli Finnairin mukaan 12 prosenttinen biopolttoaineseos. Se on yhtiön matkustajien vapaaehtoisella lisämaksulla ostamaa uusiutuvaa polttoainetta.

Kyseinen lento oli normaali Finnairin operoima reittilento eli kyytiin pääsi kuka tahansa lennolle lipun ostanut matkustaja. Otsikkokuvassa näkyvä Helsinki-Vantaalle sijoitettu Slush-logo on vuodelta 2016, jolloin Finnair palasi vuosien jälkeen Yhdysvaltain länsirannikolle.

pushforchange_finnair_1019Push for Change -hankkeen kautta matkustajat voivat kompensoida lentojensa päästöjä osallistumalla päästövähennysprojektiin tai ostamalla biopolttoainetta.

Suora biopolttoaineosto vähentää varmasti juuri lentoliikenteen päästöjä. Biopolttoaine on edelleen noin 3-5 kertaa kalliimpaa, kuin fossiilinen lentokonepolttoaine.

Finnairin Push for Change -palvelu on hinnoiteltu niin, että asiakas maksaa keskimääräisen ylimääräisen kulun. Keskimääräisen siksi, koska käytössä on kolme kategoriaa: kotimaa, Eurooppa ja kaukolento. Niille jokaiselle on laskettu keskimääräinen lisäpolttoainekulu. Hinnat ovat 10, 20 tai 65 euroa eli todellisen päästövähennyksen voi osaltaan toteuttaa verrattain pienellä summalla.

Finnair_tankkausFinnairin laskelman mukaan biopolttoneen käyttö San Francisco - Helsinki lennolla vähentää hiilidioksidipäästöjä noin 16 tonnilla.

Slushin yhteydessä lennetty biopolttoainehanke tuonee asialla myös lisää julkisuutta, joka voisi saada Push for Change -kampanjan todelliseen lentoon. Vielä toistaiseksi matkustajien osallistuminen biopolttoaineostoihin on ollut yllättävän vähäistä.

Biopolttoaineen saatavuus on nykyisin vielä rajallista. Muita keinoja vähentää lentoliikenteen päästöjä on uuden teknologian käyttöönotto. Finnair onkin lähivuosina investoimassa 3,5 - 4 miljardia euroa uusiin kapearunkokoneisiin, joiden käytön yhtiö arvioi vähentävän päästöjä Euroopan-liikenteessä 10-15 prosenttia. Finnair on mukana myös uudessa pohjoismaisessa hankkeessa, jossa edistetään sähkölentämisen kehitystä.

Start up -yrityksiä ja rahoittajia yhteen saattava Slush-tapahtuma järjestetään Helsingissä 21.-22. marraskuuta 2019.

Lue myös: