Finnair paransi tulostaan - lähes puolitti ensimmäisen vuosineljänneksen tappion

A350_LWG_HELFinnair jatkaa tulosparannuksiaan vaikka vuoden 2017 ensimmäinen neljännes oli edelleen tappiollinen. Yhtiön vertailukelpoinen liiketappio lähes puolittui perinteisesti haastavalla vuosineljänneksellä. Tappiosta huolimatta kyseessä oli kymmenes peräkkäinen neljännesvuotuinen tulosparannus.

 Finnairin liikevaihto kasvoi 3,3 prosenttia vertailukaudesta ja oli 554,4 miljoonaa euroa (536,4)*. Liiketulos jäi 10,0 miljoonaa euroa tappiolle, kun edellisvuonna tappiota tuli ensimmäisen neljänneksen aikana 17,6 miljoonaa euroa. Osakekohtainen tulos oli -0,09 euroa (-0,15). Vertailukelpoinen liiketulos oli -9,0 miljoonaa euroa (-15,3).

Finnairin liikevaihto kasvoi erityisesti Aasian ja kotimaan lentojen hyvän kysynnän myötä. Matkustajakäyttöaste nousi.  Tarjotut matkustajakilometrit (ASK) kasvoivat 0,1 prosenttia. Myös matkustajakohtainen lisämyynti jatkoi kasvuaan ollen jo 13 euroa, parannusta  vertailukauteen tuli 9,4 prosenttia.

Yksikkötuotot (RASK) nousivat 3,3 prosenttia vertailukaudesta ja yksikkökustannukset (CASK) nousivat 2 prosenttia. Ilmailun polttoaineen vaikutusta yksikkökustannukset nousivat 1,2 prosenttia.

Finnairilla käynnissä ollut  20 miljoonan euron tehokkuusparannusohjelma toteutuu kesään mennessä täysimääräisesti.  

Finnair_A350_Vauramo_1"Ensimmäisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen liiketuloksemme oli kuusi miljoonaa euroa parempi kuin viime vuonna. Tuloksemme on nyt ollut nousu-uralla jo kymmenen vuosineljännestä peräkkäin" totesi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

"Keskitalvi on meille perinteisesti kausivaihtelun takia heikko, mutta näimme menneellä neljänneksellä useita positiivisia merkkejä: Euroopan matkustuksen kysyntä näyttää normalisoituneen, ja myynti keskeisillä markkinoillamme Kiinassa ja Koreassa parani vuodentakaisesta. Aasian-koneemme olivat neljänneksen aikana lähes täysiä ja keskihinta lähes ennallaan".

"Erityisesti kiinalaisista matkustajistamme yhä useampi jatkoi matkaansa Helsingistä Lapin-kohteisiimme: kotimaanlennoilla oli kauden aikana 40 000 matkustajaa enemmän kuin viime vuonna. Ensi talveksi aiommekin kasvattaa Lapin kapasiteettia vielä reippaammin. Mikäli Lapin-strategiamme menestys jatkuu, se tasoittaa selvästi liiketoimintamme perinteistä kausivaihtelua".

"Ulkopuolisten toimijoiden lakkoilu keskuskentällämme Helsinki-Vantaalla varjosti toimintaamme maaliskuussa. Sen vuoksi jouduimme varautumaan eri tavoin lakkoihin ja perumaan kahtena päivänä suuren osan lennoistamme. Saimme rajoitettua vahingot noin kolmeen miljoonaan euroon", viittasi Vauramo Finavian tytäryhtiön Airpron työnseisauksiin ja niiden tukilakkoihin.


Uusia koneita ja simulaattoreita käyttöön

"Saavutimme kasvuvalmisteluissamme tärkeitä virstanpylväitä. Otimme neljänneksen aikana vastaan kaksi A321-kapearunkokonetta ja heti jakson päätyttyä yhden uuden A350-laajarunkokoneen, jotka lisäävät kapasiteettiamme merkittävästi. Lisäksi otimme vastikään käyttöön oman A350-lentosimulaattoriin, mikä tehostaa heti olennaisesti lentäjiemme koulutuksia", jatkoi Vauramo

A350_simu_0317_1Finnairin A350-900 -koneiden laivasto kasvaa vuoden loppuun mennessä 11 koneeseen, kun nyt niitä on laivastossa kahdeksan. Koko vuoden aikana Finnairin kapearunkolaivastoon tulee seitsemän uutta konetta ja kahdeksan liittyy laivastoon vuonna 2018.

Yhtiön odotetaan lähiaikoina julkaisevan tietoja keväällä 2017 valmistuvaksi kerrotusta kapearunkolaivastosuunnitelmastaan.

"Loppukeväällä saamme myös uuden kapearunko­simulaattorin, minkä jälkeen olemme koulutusmielessä omavaraisia. Meillä on nyt myös lentävien henkilöstöryhmiemme kanssa uudet pitkäaikaiset työehtosopimukset, jotka parantavat toimintamme joustavuutta ja suunniteltavuutta"

"Lentojen ateriapalvelut palautuivat huhtikuussa takaisin hallintaamme, ja ryhdymme heti kehittämään keinoja palvella matkustajiamme tältäkin osin entistä paremmin", kertoi Vauramo.


Pian jo 87 viikkovuoroa Aasiaan ja yli 40 000 päivittäistä matkustajaa

A350_x3_A330"Kiihdytetty kasvumme on nyt alkamassa. Laivastomme vahvistuu, henkilöstömme kasvaa ja avaamme uusia reittejä sekä vuoroja. Alkavasta kesästä on tulossa ennätysvilkas. Finnair lentää silloin Aasiaan 87 kertaa viikossa. Yhä useammalla reitillämme on jatkossa entistä suurempi lentokone", viittaa Vauramo mm. kapearunkokoneiden koon kasvuun.

"Odotamme ylittävämme Helsinki-Vantaan kentällä 40000 päivittäisen matkustajan rajapyykin alkaneella neljänneksellä. Lentoaseman terminaalin uuden lisäsiiven avaaminen tulevana kesänä sujuvoittaa osaltaan matkustajavirtojamme ja parantaa matkustajakokemusta", päätti Vauramo.

 Lue myös: