(Päivittynyt klo 10.35) Finnair vuokraa Airbus A320-kapearunkokoneen ja miehistöineen tanksalaiselta DAT:lta (Danish Air Transport). Nyt julkistetun sopimuksen vuokrakausi on 20.6.-29.10.2022. DAT lentää Finnairin reittilentoja liettualaisen DAT LT:n koneella kesäaikataulukaudella Helsingistä Kööpenhaminaan, Lissaboniin ja Ouluun. Kone lentää tiettyjä vuoroja Finnairin Kööpenhaminan reitillä kesäkuussa, ja se operoi Finnairin Lissabonin reittiä heinä-lokakuussa. Kone lentää myös yhden päivittäisen vuoron Finnairin Oulun reiteillä heinä-lokakuussa. Vuokrakoneen ohjaamo- ja matkustamomiehistö tulevat DAT:lta, ja lentojen palvelukonsepti on Finnairin. ”Me haluamme varmistaa sujuvat ja luotettavat lennot vilkkaan kesäkauden aikana. Koko Suomessa oleva lentävä henkilökuntamme on kutsuttu takaisin töihin, ja DAT-yhteistyö täydentää omia resurssejamme", sanoi Finnairin operatiivinen johtaja Ole Orvér. Asiakkaat, joilla on varaus lennoille, jotka DAT tulee lentämään, saavat Finnairilta viestin muutoksesta. Jos asiakkaat haluavat tehdä muutoksia varaukseensa tämän johdosta, heitä pyydetään ottamaan yhteys Finnairin asiakaspalveluun. DAT on tanskalainen lentoyhtiö, joka operoi alueellisia reittejä Tanskassa, Norjassa, Italiassa, Saksassa ja Suomessa. Yhtiö tarjoaa myös charter-lentoja ja vuokraa koneita miehistöineen (ns. ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance)-palvelu). Finnair on vuokrannut omaa kapearunkokapasiteettiaan ulos British Airwaysille, jonka lisäksi Finnair on poistanut käytöstään Airbus A319, A320 ja A321 -koneitaan. DAT lentää Suomessa Helsingin ja Kajaanin välisiä valtion tukemia lentoja. Lisäksi tanskalaistoimija on pääomistaja Finnairin osaomistusyhtiö Norrassa, joka lentää Finnairin väreissä lentävillä ATR 72-500 ja Embraer 190 -koneilla. Finnairin lentoja lentävät nyt ilmoitetun liettualaisen DAT LT:n lisäksi myös espanjalainen Iberia ja norjalainen Widerøe. Suomen Lentäjäliitto kertoo kiinnittäneensä huomiota lisääntyneeseen wet lease -operaatioiden käyttöön Euroopassa. Lentoyhtiöt ulkoistavat kokonaan tai operoivat väliaikaisesti ulkopuolisen työvoiman avulla alkuperäisen brändin nimissä myytyä liikennettään. Lentäjäliiton mukaan Suomen sisäinen liikenne ja Suomesta Eurooppaan lentäminen kiinnostaa ulkomaisia lentoyhtiöitä, joissa työntekijöiden oikeudet ja työsuhdeturva eivät vastaa suomalaisia standardeja. Päivitys kello 10.35: Lisätty lentäjäliitto FPAn tiedote.
|
|||