Vuokrattavilla Airberlinin Airbus A321 -koneilla tullaan operoimaan osaa Finnairin lennoista Wieniin, Düsseldorfiin, Kööpenhaminaan, Pariisiin, Dubrovnikiin, Splitiin, Ljubljanaan ja Malagaan. Lentokoneet vuokrataan ns. damp lease -sopimuksella, joka tarkoittaa lentäjien tulevan Airberliniltä mutta matkustamohenkilökunta tulee Finnairilta. Kaikilla näillä lennoilla on Finnairin palvelukonsepti eli tarjoilu ja lennonaikainen myynti. Lentojen aikataulut pysyvät samoina, eikä muutos vaadi mitään toimenpiteitä asiakkailta. Finnair informoi asiakkaitaan operoivan lentoyhtiön muutoksista lentolippujen oston yhteydessa annettujen yhteystietojen kautta, joko tekstiviestillä tai sähköpostilla. Finnair kertoo lennon liikennöivän yhtiön lentolippujen oston yhteydessä verkkopalvelunsa Valitse lennot -sivulla.
Finnairin strategisena tavoitteena on kaksinkertaistaa liikenteensä Aasian ja Euroopan välillä vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta. Strategia perustuu Aasian kasvaviin markkinoihin, nopeisiin yhteyksiin Helsingin kautta Koillis-Aasian ja Euroopan välillä, laadukkaaseen palveluun sekä kustannustehokkaaseen ja täsmälliseen operointiin.
Kaukoliikenteen kasvun vuoksi syöttöliikenteen kapasiteettia kasvatetaan lisäämällä istuimien lukumäärää kapearunkokoneissa sekä korvaamalla pienimpiä lentokoneita lähivuosina suuremmilla. Finnair kertoi joulukuussa 2015 vuokranneensa käyttöönsä neljä uutta A321-konetta, joista ensimmäinen liittyy yhtiön laivastoon vuoden 2017 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. A321 on Airbusin kapearunkomatkustajakoneista suurikokoisin, ja vuokrattavien koneiden matkustamossa on 209 istuinta. Finnair on käyttänyt helmikuusta 2016 lähtien Euroopan-liikenteessään valikoiduilla reiteillä NIKI Luftfahrt GmbH:n eli Airberlinin tytäryhtiön koneita. Ne vuokrattiin wetlease-järjestelyllä eli koko miehistö tuli Nikiltä ja AirBerliniltä. Lue myös aiempia aiheeseen liittyviä uutisiamme:
|
|||