Finnair yhdisti lähtöselvityspalvelun ja Facebookin

Facebook_logoFinnair on lanseerannut sosiaalisen lähtöselvityspalvelun, joka yhdistää asiakkaat uudella tavalla. Matkustajat voivat linkittää palvelun avulla Facebook-profiilinsa nettilähtöselvitystä tehdessään. Jos asiakas ottaa palvelun käyttöön, matkustaja näkee, keitä muita matkustajia lennolla on ja missä he istuvat. Vastaavasti muut matkustajat näkevät asiakkaan julkisen Facebook-profiilin.

Lähtöselvityksen tehtyään asiakas voi kertoa ystävilleen omissa verkoistoissaan minne ovat matkalla. Palvelu ilmoittaa myös arvioidun saapumisajan.

"Ihmisillä on usein tapana kertoa Facebook-kavereilleen minne ovat matkalla. Halusimme tehdä jakamisesta helpompaa, ja tuoda lähtöselvitysvaiheeseen asiakkaille uuden palvelun niille, jotka haluavat tietää kenen kanssa he matkustavat", Finnairin sosiaalisesta mediasta vastaava viestintäpäällikkö Aku Varamäki sanoo.

"Myös matkustajat, jotka kenties haluavat tavata matkoillaan uusia ihmisiä saattavat pitää uudesta palvelustamme."

"Haluamme aktiivisesti etsiä uusia tapoja hyödyntää sosiaalisen median mahdollisuuksia asiakkaan matkan aikana tavoilla, jotka ilahduttavat asiakkaitamme", Finnairin markkinointijohtahtaja Jarkko Konttinen sanoo.

"Olemme ylpeitä siitä, että olemme edelläkävijöitä sosiaalisen median hyödyntämisessä ja tekemässä lentomatkustamisesta sosiaalisempaa."

Finnair_tails_smallPalvelu näyttää muille käyttäjille asiakkaan julkisen Facebook-profiilin ja profiili näkyy vain asiakkaille, jotka ovat itse tehneet lähtöselvityksen samalle lennolle. Palvelun käyttö on vapaaehtoista ja edelleen voi matkustaa "incognitona", kuten ennenkin. Palvelun voi ottaa pois käytöstä milloin tahansa, jolloin profiilin tiedot eivät enää näy muille matkustajille istuinpaikkakartan yhteydessä.

Ensimmäisessä vaiheessa palvelu toimii yhdessä Facebookin kanssa, ja muita sosiaalisia verkostoja lisätään palveluun myöhemmin.

Palvelu toteutettiin yhdessä Amadeus IT Groupin kanssa.