Koronaviruspandemian vaikutukset, mukaan lukien useiden valtioiden asettamat poikkeuksellisen tiukat matkustusrajoitukset, vaikuttivat edelleen kaikkiin Finnairin matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin, mikä näkyi erityisesti Pohjois-Amerikan sekä Aasian luvuissa. Liikenneluvuissa esiintyy merkittäviä kasvuprosentteja, sillä edellisvuoden vertailukaudella lentoliikenne oli lähes täysin pysähtynyt. Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi huhtikuussa 253,3 % vertailukaudesta, mutta laski 2.6% edeltäneestä kuukaudesta. Finnair operoi päivittäin keskimäärin 67 lentoa (pelkkää rahtia kuljettaneet lennot mukaan lukien), mikä oli 123,3 % enemmän verrattuna vuoden 2020 huhtikuuhun, mutta 8,1 % vähemmän kuin maaliskuussa 2021. Huhtikuun 2021 matkustajamäärä oli 6,3 % vähemmän kuin yhtä päivää pidemmässä maaliskuussa 2021. Erot kapasiteettilukujen välillä verrattuna vuoden 2020 huhtikuuhun selittyvät keskimäärin pidemmillä operoiduilla lennoilla sekä suuremmilla operoiduilla lentokoneilla. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 291,1 % vertailukaudesta ja 4,6 % edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste kasvoi 2,6 prosenttiyksikköä 26,4 %:iin vertailukaudesta ja 1,8 % edeltäneestä kuukaudesta. Aasian-liikenteen tarjonta (ASK) kasvoi vertailukaudesta 1 969,8 %. Pohjois-Amerikan kapasiteetti kasvoi 100,0 %. Euroopan-liikenteen tarjonta kasvoi 29,1 % ja kotimaanliikenteen kapasiteetti kasvoi 519,3 %. Myydyt henkilökilometrit kasvoivat vertailukaudesta 184,6 % Aasian-liikenteessä, 100,0 % Pohjois-Amerikan-liikenteessä, 221,9 % Euroopan-liikenteessä ja 1 758,6 % kotimaanliikenteessä. Aasian-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 11,4 %, mutta sitä tukivat erittäin vahvat rahtioperaatiot ja korkea rahdin käyttöaste. Pohjois-Amerikan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 8,3 %, Euroopan-liikenteen 43,7 % ja kotimaanliikenteen 65,6 %. Matkustajamäärät kasvoivat vertailukaudesta Aasian-liikenteessä 140,9 %, Pohjois-Amerikan-liikenteessä 100,0 %, Euroopan-liikenteessä 234,8 % ja kotimaanliikenteessä 1 424,1 %. Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat huhtikuussa 1 777,1 % vertailukaudesta (laskivat 1,0 % edeltäneestä kuukaudesta). Vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 56,5 % (laskivat 1,9 % edeltäneestä kuukaudesta). Molempien lukujen kasvu johtui COVID-19-pandemian vaikutuksesta reittiliikenteeseen erityisesti huhtikuussa 2020. Tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat kuitenkin vain 292,4 % vertailukaudesta (laskivat 4,5 % edeltäneestä kuukaudesta) ja myydyt rahtitonnikilometrit kasvoivat 353,3 % (kasvoivat 0,2 % edeltäneestä kuukaudesta), sillä ne sisältävät myös pelkät rahtilennot, joita lennettiin pääasiassa Euroopan ja Aasian sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä. Pelkkää rahtia kuljettaneiden lentojen tonnit laskivat maaliskuusta 2021 vain 0,5 % ja kokonaisrahti- ja postitonnit 1,0 %, koska rahdin kysyntä pysyi edelleen erittäin vahvana erityisesti Aasian-liikenteessä. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli sen vuoksi selvästi vuoden 2020 vertailukautta korkeampi. Finnairin lennoista 92,9 % (95,9 %) saapui huhtikuussa aikataulussa.
Finnairin lentoliikenteen suoritteet huhtikuu 2021
* Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia
** Mukana myös Finnairin ostoliikenne
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||