Marraskuussa 2018 julkistettu Premium economy -hanke on jäänyt koronapandemian vaikutusten jalkoihin, mutta kehitystyö ja uuteen investointi on jatkunut taustalla koko ajan. Keväällä 2020 toimitusjohtaja Manner vahvisti, että investointi laajarunkokoneiden Premium Economy-luokkamuutoksesta aiotaan viedä maaliin pandemiasta huolimatta. Sen laajuutta ei tuolloin kommentoitu tarkemmin. Lentoposti.fi on seurannut matkustuskokemusta kehittävää hanketta ja tiedusteli sen vaihetta myös Q3-tulosjulkistuksessa.
Luvassa on kuitenkin perinteiseen Economy-luokkaan verrattuna enemmän tilaa, mukavuutta ja parempaa palvelua ja mahdollisesti oma palvelukonsepti. "Laajarunkokoneissa tulee olemaan kokonaan uusi matkustusluokka, joka erottuu fyysisesti ihan selvästi. Se tarjoaa kokonaan uuden matkustuskokemuksen. Aikataulun ja tarkemman sisällön osalta pidetään vielä hetki yllä salaisuuden verhoa", raotti Manner. Finnair on tutkinut uuden Premium economy -luokan kysyntää ja tehtyjen selvitysten mukaan uusi matkustusluokka palvelisi Finnairin nykyisiä matkustajia entistä paremmin. Toimitusjohtaja Manner kertoi lisäksi heinäkuussa 2021, että premium-palveluilla on selvä kysyntä vapaa-ajanmatkustuksen osalta.
Kahden nykyisen matkustusluokan väliin tuleva uusi matkustusluokka toisi todennäköisesti koneisiin myös kokonaan uusia matkustajia. Erityisesti uudistuksen odotetaan tuovan matkustajia Saksasta, jossa Business-luokka ei kuulu normaalisti työmatkustajien valikoimaan työnantajien päätöksestä. Vuonna 2019 Finnair avasi hieman uuden matkustusluokan hinnoittelua, kun Premium Economyn kerrottiin olevan hinnaltaan halvempaan Economy-luokkaan verrattuna puolitoista-kaksinkertainen. Liikematkustus elpyy ja Premium Economy -luokka paikkaa mahdollisia vaikutuksia
"Suuri osa liikematkustuksesta tulee palautumaan. Yritysten on tavattava asiakkaita, tiimien on tavattava toisiaan, kauppoja varsinkaan uusien asiakkaiden kanssa ei voi neuvotella Teams'in kautta, henkilösuhteita pitää rakentaa ja pitää yllä. Markkinoilla pitää käydä katsomassa mitä siellä oikeasti tapahtuu. Sisäiset palaverit tulevat osittain varmasti korvautumaan etäyhteyksillä", sanoi Manner. "Finnair on perinteisesti vapaa-ajanmatkustajien lentoyhtiö, kun vapaa-ajanmatkustajia oli ennen pandemiaa noin 80 prosenttia. Liikematkailun osuus kaikista matkustajista on noin 20 prosenttia ja liikevaihdon osalta liikematkustus on noin 30 prosenttia", totesi Manner liikematkustuskysynnän vaikutuksista Finnairille.
Finnairilla on aiemminkin ollut tarjolla oma matkustusluokka lisämukavuutta haluaville. Elokuussa 2014 Finnair esitteli kaukoliikennekoneisiinsa Economy Comfort -luokan. Tällaisen paikan ostamalla asiakas sai enemmän jalkatilaa, mukavan päänojan, laadukkaat kuulokkeet viihdejärjestelmän käyttöä varten sekä paketin, jossa on silmäsuoja, korvatulpat ja hammasharja. Economy Compfort -luokan lisähinta oli tuolloin reitin pituudesta riippuen 45 eurosta ylöspäin. Nyt odotettavissa lienee kuitenkin merkittävä parannus tähän aiemmin esiteltyyn matkustusluokkaan.
Eri lentoyhtiöt tarjoavat matkustajilleen Premium Economy -luokassa tervetulojuoman, paremman tarjoilun, mahdollisesti tyynyn ja peiton sekä lisämatkatavaran kuljetusmahdollisuuden. Palvelukonseptissa voi olla mukana myös lounge-pääsy pienellä lisämaksulla. Tuottoja lentoyhtiö saa kuitenkin erityisesti matkustajalle myytävästä lisätilasta.
Lufthansa esitteli oman Premium Economy-hankkeensa vuonna 2014. Saksalaisyhtiö kertoi tuolloin, että konetyypistä riippuen istuimia on Premium Economy -luokassa 21–52. Nykyisin saksalaisyhtiön A350-900 -koneissa on 24 Premium Economy -istuinta 2-4-2 -konfiguraatiossa. Lufthansan antaman arvion mukaan Premium Economy -luokka tuottaa neliömetriltä noin kuusi prosenttia enemmän kuin business-luokka ja 38 prosenttia enemmän kuin Economy-luokka.
Uusi Premium Economy -matkustusluokka tulee käyttöön myös Swissillä kesäaikataulukaudella 2022. Sveitsiläisyhtiön koneissa Premium Economy -luokassa istuimen leveys kasvaa 46-48 senttimetriin verrattuna Economy-luokan 43,3 senttimetristä ja istuinväli kasvaa vastaavasti 99 senttimetriin 78,7 senttimetristä.
Kolmas suosittu vaihtoehto on Recaro PL3510 -matkustajaistuin. Sen selkänoja kallistuu myös 20 senttimetriä ja tarjolla on suurempi pöytä, jopa 13-tuumainen IFE-näyttö sekä istuinsäädin, USB-portti ja sähköpistoke.
Singaporelaisyhtiön vuonna 2016 vastaanottamassa A350-900 ULR -koneessa Premium Economy -matkustusluokassa on 2-4-2 -konfiguraatiossa kolme riviä eli 24 matkustajaistuinta. Istuinten leveys on 50 cm ja istuinväli on 96 cm. Matkustajilla on käytössään 13,3-tuumainen IFE-järjestelmän näyttö, USB-latausportti sekä sähköpistoke.
SAS:n A350-900 -koneissa puolestaan on SAS Plus Premium Economy paikkoja neljällä rivillä yhteensä 32 istuinta 2-4-2 konfiguraatiossa. Tarjolla on kahdessa osassa kääntyvä tarjoilupöytä, 13,3-tuumainen IFE-näyttö ja virtapistoke.
Mahdollisen suuremman muutoksen avulla A330- ja A350 -koneiden matkustamoista voisi toteuttaa myös yhtenäiset matkustamot business-luokkien osalta. Se voisi tuoda myös lisämyyntiä, kun konetyypistä huolimatta matkustamot olisivat samanlaiset. Airbus on nimittäin esitellyt Airbus Airspace -matkustamon myös A330-koneisiin. Tämä avara ratkaisu on käytössä Finnairin A350-koneiden businees-luokissa. Uuden Premium Economy -matkustusluokan odotettiin ennen pandemiaa näkevän päivänvalon Finnairilla ensimmäisissä laajarunkokoneissa vuonna 2020. Kaikissa Finnairin A330- ja A350 -koneissa se oli määrä esitellä vaiheittain vuoden 2022 loppuun mennessä. Mikäli hanke toteutuu aikaisemmassa laajuudessa on kyseessä siis todennäköisesti edelleen useamman vuoden kestävä vaiheittainen muutos. Matkustamouudistus toteutetaan todennäköisesti suuremman huollon yhteydessä, jolloin koneyksilö olisi muutoinkin poissa kaupallisesta liikenteestä. Toinen mahdollisuus suurelle matkustamouudistukselle olisi nyt koronapandemian aikana, kun myös myös laajarunkokoneita on pitkäaikaissäilytyksessä.
Nämä siirtolennot voivat liittyä normaaleihin huolto-ohjelmiin, mutta mahdollisesti myös alkuvuodesta 2022 lanseerattavaan matkustamouudistukseen. Hongkongissa sijaitsee Haecon huolto-organisaatio, joka suorittaa raskashuoltojen lisäksi mm. matkustamoiden ja matkustamoviihdejärjestelmien uudistuksia sekä päivityksiä. Haeco kertoo verkkosivustollaan tehneen jo yli vuosikymmenen ajan yhteistyötä Finnairin kanssa A330- A340- ja viimeisimpänä A350 -koneiden suuremmissa huolloissa. Lue myös:
|
|||