|
|
|
|
Finnairin kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvoi kesäkuussa 10,5 prosenttia, ja liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 9,7 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta. Kapasiteetti kasvoi erityisesti kaukoliikenteessä.
Finnair kaukoliikenteen osuus oli kesäkuussa tarjotuista henkilökilometreistä 56 prosenttia, kun se edellisvuonna oli 52 prosenttia. Voimakkaasta kasvusta huolimatta matkustajakäyttöaste pysyi laski hieman ja oli 84,1 prosenttia (84,7 prosenttia).
Finnairin suurimman liikennealueen Aasian kapasiteetti kasvoi kesäkuussa 14,4 prosenttia erityisesti Fukuokan ja Guangzhoun reittiavausten myötä ja liikenne kasvoi 10,4 prosenttia. Amerikan-liikenteen kapasiteetti kasvoi kesäkuussa liikennöityjen Miamin ja Chicagon reittien myötä peräti 44,4 prosenttia ja myydyillä henkilökilometreillä mitattu liikenne kasvoi 37,3 prosenttia.
Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 2,5 prosenttia edellisvuodesta ja liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 5,1 prosenttia. Kotimaan liikenteen kapasiteetti supistui 4,0 prosenttia ja liikenne 0,3 prosenttia.
Alustavien tietojen mukaan Finnairin yksikkötuotto eli liikevaihto jaettuna tarjotuilla henkilökilometreillä (RASK)* laski huhti–kesäkuussa 3,8 prosenttia vuotta aiemmasta ja oli 6,69 eurosenttiä.
”Finnairin kaukoliikenteen voimakkaan kasvun myötä tarjotut matkustajakilometrit kasvoivat toisella vuosineljänneksellä. Kaukoliikenteen yksikkötuotto on tavanomaisesti lähialueliikenteen yksikkötuottoa matalampi, ja uusien kaukoreittien matkustajakäyttöasteet olivat vasta-avatuille reiteille tyypillisellä tavalla verrattain alhaisia. Nämä tekijät pienensivät keskimääräistä yksikkötuottoa", sanoo Finnairin talousjohtaja Pekka Vähähyyppä.
Aasian ja Amerikan liikenteessä yksikkötuotot laskivat vuodentakaisesta, kun taas kotimaan liikenteessä ne pysyivät vertailukauden tasolla ja Euroopassa kasvoivat hieman. Finnairin myydyt rahtitonnit kasvoivat, mutta yksikkötuotto laski rahtimarkkinoiden ylikapasiteetin myötä”.
Reittiliikenteen rahtikapasiteetti tarjotuilla rahtitonnikilometreillä mitattuna kasvoi kesäkuussa 10,8 prosenttia ja myydyt tonnikilometrit kasvoivat 17,0 prosenttia. Lisäksi Finnairin kokonaisrahtikapasiteettiin sisältyy viikoittain kaksi DHL:n operoimaa rahtilentoa Helsingin ja Brysselin välillä sekä osuus IAG:n kanssa jaetusta rahtilennosta Helsingin ja Lontoon välillä.
Kesäkuussa Finnairin lennoista 86,8 prosenttia (86,5) saapui aikataulussa.
|
kesäkuu 2016 |
muutos % |
vuoden 2016 alusta |
muutos % |
|
|
|
|
|
Koko liikenne yhteensä |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
1 008,5 |
6,7 |
5 279,9 |
7,6 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
2 955,6 |
10,5 |
16 633,2 |
7,1 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
2 484,6 |
9,7 |
12 991,7 |
6,4 |
Matkustajakäyttöaste % |
84,1 |
-0,6 p |
78,1 |
-0,5 p |
Rahti ja posti tn |
12 833,7 |
17,3 |
70 977,1 |
14,7 |
Tarjotut tonnikilometrit |
438,7 |
13,8 |
2 451,0 |
8,0 |
Myydyt tonnikilometrit |
299,9 |
11,2 |
1 589,1 |
8,7 |
Kokonaiskäyttöaste % |
68,3 |
-1,6 p |
64,8 |
0,4 p |
|
|
|
|
|
Euroopan reittiliikenne |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
666,9 |
6,4 |
3 172,8 |
5,5 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
1 196,8 |
2,5 |
6 412,2 |
3,2 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
1 028,4 |
5,1 |
4 942,5 |
3,4 |
Matkustajakäyttöaste % |
85,9 |
2,1 p |
77,1 |
0,1 p |
|
|
|
|
|
Pohjois-Amerikan reittiliikenne |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
31,4 |
29,4 |
143,0 |
23,4 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
256,8 |
44,4 |
1 304,4 |
31,7 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
223,9 |
37,3 |
1 038,9 |
27,4 |
Matkustajakäyttöaste % |
87,2 |
-4,5 p |
79,6 |
-2,6 p |
|
|
|
|
|
Aasian reittiliikenne |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
154,5 |
10,2 |
852,7 |
4,5 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
1 401,2 |
14,4 |
8 091,6 |
6,3 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
1 160,6 |
10,4 |
6 438,0 |
5,3 |
Matkustajakäyttöaste % |
82,8 |
-3,0 p |
79,6 |
-0,7 p |
|
|
|
|
|
Kotimaan reittiliikenne |
|
|
|
|
Matkustajat 1000 |
155,7 |
1,2 |
1 111,4 |
15,1 |
Tarjotut henkilökilometrit milj. |
100,8 |
-4,0 |
825,1 |
14,5 |
Myydyt henkilökilometrit milj. |
71,7 |
-0,3 |
572,4 |
14,6 |
Matkustajakäyttöaste % |
71,2 |
2,6 p |
69,4 |
0,1 p |
|
|
|
|
|
Rahtiliikenne |
|
|
|
|
Rahti reittiliikenteessä yhteensä |
11 393,9 |
19,0 |
62 045,5 |
14,8 |
- Euroopan rahtiliikenne tn |
2 332,5 |
35,0 |
12 416,4 |
20,4 |
- Pohjois-Amerikan rahtiliikenne tn |
866,2 |
38,8 |
4 422,1 |
16,8 |
- Asian rahtiliikenne tn |
8 050,8 |
13,4 |
44 302,0 |
13,3 |
- Kotimaan rahtiliikenne tn |
144,4 |
13,6 |
905,1 |
9,2 |
Rahtilento tn** |
1 439,8 |
5,6 |
8 931,6 |
13,4 |
Kokonaisrahti- ja posti tn |
12 833,7 |
17,3 |
70 977,1 |
14,7 |
Tarjotut rahtitonnikilometrit* milj. |
127,8 |
10,8 |
725,4 |
7,3 |
Myydyt rahtitonnikilometrit milj. |
77,5 |
15,7 |
427,0 |
15,4 |
Tarjotut reittiliikenteen rahtitonnikilometrit* milj. |
119,9 |
10,8 |
677,7 |
7,5 |
Myydyt reittiliikenteen rahtitonnikilometrit milj. |
70,2 |
17,0 |
381,6 |
14,8 |
Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste* % |
60,7 |
2,6 p |
58,9 |
4,1 p |
- Pohjois-Amerikan rahtiliikenteen käyttöaste* % |
40,8 |
3,5 p |
41,7 |
0,2 p |
- Aasian rahtiliikenteen käyttöaste* % |
63,9 |
3,3 p |
60,7 |
4,6 p |
Reittiliikenteen rahdin kokonaiskäyttöaste* % |
58,5 |
3,1 p |
56,3 |
3,6 p |
|
|
|
|
|
|