Finnairin päätökset kapearunkolaivastosta siirtyvät ainakin juhannuksen tienoille

Finnairin A321ER-kone.Finnair on kertonut, että päätös kapearunkolaivaston uudistuksista tehdään kevään aikana. Tänään 28. huhtikuuta ensimmäisen vuosineljänneksen tulosjulkistuksessa kävi ilmi, että ratkaisu siirtynee juhannuksen tienoille. Sama pätee jo tilattujen Airbus A350-900 XWB -koneiden vaihtamisesta suurempaan 1000-versioon.

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo totesi tiedotustilaisuudessa, että Finnairin kasvu alkaa nyt. Alkuvuosi on ollut tasaista, mutta loppuvuoden aikana kapasiteetti kasvaa kaksinumeroisin luvuin. A350 XWB -koneita on käytössä jo kahdeksan.

a350_vantaaTähän asti niillä on korvattu poistettavaa kalustoa. Kesäkuussa tulee kaksi uutta A350-konetta ja syksyllä kolmas. Ne tuovat kaikki lisäkapasiteettia.

Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä konetyyppiin. Myös sen säännöllisyys (98,9 %) ja lähtöluotettavuus (97,5 %) ovat olleet uudeksi konetyypiksi hyvällä tasolla. Jälkimmäistä halutaan kuitenkin vielä parantaa yli 99-prosenttiseksi.

A350 on myös lunastanut lupauksensa uuden sukupolven polttoainetaloudesta. Se on jopa 25 % tehokkaampi tässä suhteessa kuin korvattu A340-kalusto. Kulutus per lennetty matkustajakilometri on laskenut 4,9 %. Samalla konetyyppi on tuonut lisää matkustaja- ja rahtikapasiteettia.

DSC_1715Finnair saa kaikkiaan seitsemän uutta liisattua Airbus A321 -konetta tänä vuonna. Kahdeksas tulee 2018. Kahdella ensimmäisellä korvataan miehistöineen vuokratut Air Berlinin wet lease -koneet.

Kapearunkokalusto alkaa ikääntyä ja sen korvaaminen on tulevaisuudessa ajankohtaista. Ensimmäinen A320-perheen kone A321 OH-LZA saatiin Suomeen tammikuussa 1999.

Päätöstä mahdollisesta uudesta konetyypistä ei kuitenkaan ole luvassa vielä kuluvan kevään aikana. Mahdollinen valinta voisi olla uudelleenmoottoroitu A320 neo (new engine option).

FF_A350_1000_ja_900_sivuJuhannuksen tienoilla pidettävässä Finnairin hallituksen kokouksessa asia on esillä, mutta päätöstä ei välttämättä tehdä vielä silloinkaan. Myös loppujen jo tilattujen A350-900-koneiden mahdollisesta vaihtamisesta suurempaan A350-1000-versioon päätetään vasta "kesän korvilla". 

Jo nyt on tehty töitä Aasian ja Euroopan liikenteen aaltorakenteen kanssa niin, että nykykalustosta on saatu irti lisää kapasiteettia. Myös Embraer-koneita on otettu pois myynnistä takaisin Norran Finnairille operoimaan liikenteeseen. T.T.

Lue myös: