Toimitusjohtaja Pekka Vauramo totesi tiedotustilaisuudessa, että Finnairin kasvu alkaa nyt. Alkuvuosi on ollut tasaista, mutta loppuvuoden aikana kapasiteetti kasvaa kaksinumeroisin luvuin. A350 XWB -koneita on käytössä jo kahdeksan.
Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä konetyyppiin. Myös sen säännöllisyys (98,9 %) ja lähtöluotettavuus (97,5 %) ovat olleet uudeksi konetyypiksi hyvällä tasolla. Jälkimmäistä halutaan kuitenkin vielä parantaa yli 99-prosenttiseksi. A350 on myös lunastanut lupauksensa uuden sukupolven polttoainetaloudesta. Se on jopa 25 % tehokkaampi tässä suhteessa kuin korvattu A340-kalusto. Kulutus per lennetty matkustajakilometri on laskenut 4,9 %. Samalla konetyyppi on tuonut lisää matkustaja- ja rahtikapasiteettia.
Kapearunkokalusto alkaa ikääntyä ja sen korvaaminen on tulevaisuudessa ajankohtaista. Ensimmäinen A320-perheen kone A321 OH-LZA saatiin Suomeen tammikuussa 1999. Päätöstä mahdollisesta uudesta konetyypistä ei kuitenkaan ole luvassa vielä kuluvan kevään aikana. Mahdollinen valinta voisi olla uudelleenmoottoroitu A320 neo (new engine option).
Jo nyt on tehty töitä Aasian ja Euroopan liikenteen aaltorakenteen kanssa niin, että nykykalustosta on saatu irti lisää kapasiteettia. Myös Embraer-koneita on otettu pois myynnistä takaisin Norran Finnairille operoimaan liikenteeseen. T.T. Lue myös:
|
|||