Finnairin Topi Manner: Markkinaympäristö on äärimmäisen vaikea, mutta elpyminen on alkanut

Manner_Q2_avausFinnairin toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan liikenteen uudelleenkäynnistäminen on alkanut ennakoidulla tavalla. Markkinatilanne on edelleen äärimmäisen vaikea ja kapasiteettia kasvatetaan kysynnän mukaan. Rahoitusjärjestelyiden Manner vahvistaa olevan kunnossa myös pitkittyneeseen koronatilanteeseen ja yhdestä lentokonemyynnistäkin on tehty aiesopimus.

Finnairin Q2:n tulos oli odotetusti tappiollinen, mutta lentoliikenteen elpymisen merkkejä on jo olemassa. Kysyntä on kasvussa ja matkustusrajoituksia poistetaan. Koronavirustilanne on kuitenkin muuttuva ja edessä voi olla myös täysin päinvastainen suunta.

Manner_Q2_alasajo "Liikenne ajettiin rajusti alas maaliskuun lopulla, kun rajoja suljettiin. Vain täysin kriittiset lentoyhteyden säilytettiin. Lennoista operoitiin vain kolmisen prosenttia. Aasian ja Pohjois-Amerikan osalta lennettiin vain yksittäisiä matkustajalentoja", kertasi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner Q2:n hankalaa ja yllättävää tilannetta.

 Matkustajaliikenteen kadonneita tuottoja Finnair onnistui Q2:lla paikkaamaan Finnair Cargon lentorahtitoiminnalla.  Finnairin Airbus A350 -kalusto osoitti käyttökelposuutensa kuljettaen rahtia kaikkiaan 602 yhdensuuntaisella lennolla Helsingin ja Aasian välillä. Yksittäisiä rahtioperaatioita toteutettiin myös ainakin Tallinnaan ja Dubliniin.

OH-LTT_180520aA350-koneiden lisäksi Finnair kertoo modifioineensa myös kaksi Airbus A330-300 -konettaan rahtikäyttöön. Niistä poistettiin turistiluokan matkustamoa lisärahtikapasiteetin saavuttamiseksi. Kyseiset koneet lensivät noin 80 rahtilentoa.

"Rahtilennoilla oli merkittävä yhteiskunnallinen vaikutus, sillä niillä kuljetettiin paljon suojatarvikkeita, koronatestejä sekä ruokatarvikkeita. Pitkällä aikavälillä Finnair Cargo on toiminnallaan varmasti parantanut mainettaan ja luotettavuuttaan saaden varmasti lisää asiakkuuksia. Kiitos tästä Finnair Cargon henkilöstölle ja lentäjille", totesi Manner.

 Liiketulos oli kuitenkin vahvasti tappiollinen ja Manner totesi sen olevan raskas kantaa tällaisissa poikkeusoloissa. Finnairin liikevaihto romahti yli 91 prosenttia. Tilanne on hyvin erikoinen mille tahansa yhtiölle.

Manner_Q2_2"Eri yritysten riskiharjoituksiin osallistuneena voin sanoa ettei kertaakaan ole käyty läpi sellaisia skenaarioita,  joissa käytännössä yhden yön yli liikevaihto putoaa yli 90 prosenttia", kuvaili Manner koronaviruspandemian erityisyyttä liiketoimintaan.

 Finnair toimi nopeasti ja yhtiö pudotti toiminnallisia kulujaan 66,5 prosenttia. Euroomääräiseksi muutettuna kuluja pudotettiin 91 päivän aikana puolen miljardin verran. Kulusäästöt noudattavat Finnairin normaalin kustannusrakenteen suhteita eli pääosa säästöistä on tullut polttoaine- ja henkilöstökuluista.  Valtaosa Finnairin henkilökunnasta oli Q2:n ajan lomautettuna. Myös myynti ja markkinointi on ajettu käytännössä nolliin.

Manner_Q2_kulut"Kulujen suhteen ei olla oltu toimettomia. Työ kulujen vähentämiseksi on ollut tarpeen tappion minimoimiseksi", totesi Manner.

 Myönteisenä pilkahduksena Manner nosti esiin myös asiakastyytyväisyyden säilymisen NPS-mittarilla. Manner myönsi toki otoskoon olevan pieni, sillä matkustajia oli vain kolme prosenttia normaalista.

Asiakastyytyväisyyden kannalta yksi tärkeä teema on myös takaisinmaksut peruuntuneiden lentojen osalta. Niistä Finnair on saanut viiveiden takia merkittävästi kritiikkiä. Siinä luvut ovat täysin päinvastaiset, kuin toteutuneet matkustajamäärät.

Finnair_tails"Kaikkiaan Finnairilla on ollut noin miljoonan asiakkaan ryhmä joille kuuluu takaisinmaksua. Tällainen määrä takaisinmaksuja kohdataan normaalisti noin kolmessa vuodessa", kuvaili Manner tilanteen poikkeuksellisuutta.

Finnair on perunut lentojaan osin kokonaan jo 31.3.2021 saakka. Näistä on informoitu matkustajia 30. kesäkuuta mennessä. Takaisinmaksuhakemuksia  Finnair vastaanottaa viikottain jopa 6500 kappaletta.

A321ER_6Finnair on käsitellyt jo noin 650 000 asiakkaansa palautukset ja heille on maksettu jo 270 miljoonaa euroa. Toimia on tehty tilanteen nopeuttamiseksi, sillä vielä kolmannes palautuksista on työjonossa. Rahaa palautuu niiden mukana asiakkaille vielä noin 100 miljoonaa euroa.

"Töitä tehdään mahdollisimman nopeasti ja asiakkaat saavat rahansa Finnairilta takaisin eikä pelkästään lahjakorttia kuten monet lentoyhtiöt tarjoavat", tarkentaa Manner yhtiön luotettavaa mutta valitettavan viivästynyttä takaisinmaksu toimintaa.


Rahoitusasema kestää pitkittyneen koronavirustilanteen

Finnair_tails_smallFinnairin onnistunut osakeanti oli Suomen mittakaavassa suurin osakeanti sitten vuoden 2015. Kyseessä oli myös ensimmäinen EMEA-alueen (Europe, Middle East and Africa) koronavirusjohdannainen lentoyhtiön toteuttama osakeanti.

Finnairin uudelleenrakentamiselle ja pitkän aikavälin strategialle osakeannin toteuttamisella ja onnistumisella oli keskeinen merkitys.

"Yli 98% vanhoista omistajista käytti merkitäoikeutta. Se on merkittävä luottamuksen osoitus Finnairia sekä yhtiön tulevaisuuden näkymiä kohtaan. Vahva omistajarakenne säilyi ennallaan. Kiitokset vanhoille ja uusille omistajille. Tällä oli merkittävä vaikutus Finnairin tulevaisuuden kannalta", iloitsi Manner.

 Koronavirustilanteen pahentuessa kaikki katseet kääntyvät lentoyhtiöiden kassaan. Vuoden 2020 Q2:n alkaessa Finnairin kirstussa oli noin 832 miljoonaa euroa.

Vuosineljänneksen aikana siitä mm. maksettiin ulos vanhoja lainoja ja maksettiin asiakkaille noin 163 miljoonaa euroa palautuksia. Samalla Finnair toteutti mittavia ja kattavia rahoitusjärjestelyjä, joiden myötä kassaan nostettiin 200 miljoonaa valtion lainaa ja kesäkuun aikana saatiin 380 miljoonaa osakeannista.

Manner_Q2_kassavirtaQ2:n lopussa Finnairin kassassa oli näiden toimien jälkeen 850 miljoonaa euroa. Heinäkuun alkupäivinä yhtiö sai loput osakeantirahat, joiden myötä kassassa on jo lähes miljardi euroa.

"Kassamme on vahva ja osa rahoitussuunnitelmaa. Myös pitkittyneen koronaviruksen tai toisen aallon toteutuessa meillä on kassavarat, jolla mennään kriisin yli. Kassaa tulee kuitenkin suojella ja toimintaa pitää sopeuttaa", kertoi Manner tilanteesta.

"Finnairin omavaraisuusaste oli 25,7 prosenttia kesäkuun lopussa ja heinäkuussa jo 28%. harvoilla lentoyhtiöillä on näin vahva kassa ja tase. Kustannusohjelman kanssa on työskennelty keskittyneesti", jatkoi Manner.

Finnairin pitkän aikavälin suunnitelmissa on mukana myös ostaa kapearunkokoneita sekä kourallinen laajarunkokoneita. Ainakin kapearunkoisten osalta suunnitelma on edelleen olemassa.

"Tulevaa 12 kuukautta ajatellen on vain harvoja lentoyhtiöitä, jotka voisivat tehdä koneinvestointeja. Finnair on tässä joukossa. Vielä pitää kuitenkin edetä toiminnan sopeuttamisessa kustannusten osalta, jotta investointiedellytyksiä voisi olla", avasi Manner tilannetta.

A350_storedFinnair väläytteli huhtikuussa Q1-tulosjulkistuksensa yhteydessä myös mahdollisista sale and leaseback -järjestelyistä eli lentokoneen myynnistä ja takaisin vuokraamisesta.

Finnairin hallussa on kaikkiaan noin 1,3 miljardin euron  edestä lentokoneomaisuutta, jota ei ole vielä käytetty rahoitusjärjesteltyissä. Finnairilla on tässä rahoitustilanteessa mahdollisuus katsoa mihin se lähtee mukaan.

"Yhden A350-koneen osalta on solmittu aiesopimus myynnistä ja takaisin vuokraamisesta", avasi Manner tilannetta.

Lentoliikenteen kysyntä elpyy - aiemmalle tasolla 2-3 vuodessa

"Tilanne ja markkinaympäristö ovat monella tapaa äärimmäisen vaikeita. Liikenne on vähitellen käynnistymässä ja sitä kasvatetaan. Ensimmäiset merkit kysynnän palaamisesta ovat ennakoinnin kaltaisia", sanoi Manner.

korona_laajarungot_1Heinäkuussa Finnair lentää noin  25 prosenttia normaalista kuukauden lentomäärästä. Kohteita on noin 30 ja päivittäisiä lentoja on noin 80-90.

Kaukolentojen osalta tarjontaa on  Tokion Naritaan, Souliin, Hongkongiin, Shanghaihin sekä Bangkokiin. Rahtikysyntä tukee Finnairin kaukolentojen käynnistämistä. Heinäkuussa Finnair palasi Manner-Kiinan markkinoille matkustajalennoilla ensikertaa sitten helmikuun lopun.

"Varaukset kehittyvät ennakoiden ja kasvavat vähitellen. Siellä missä rajoituksia puretaan niin asiakaskysyntä palautuu nopeasti ja saamme rohkaisevia merkkejä. Virustilanteen kehittyminen ja rajoitukset ovat toiminnan kannalta merkittäviä ja siihen liittyy epävarmuuksia", kertoi Manner.

"Finnairin matkustajamäärät Helsinki-Vantaalla ovat päivätasolla noin 5000-6000 matkustajan välillä. Vähitellen lentoasemalla on hieman enemmän liikettä vaikka ollaan kaukana normaalista tasosta. Monet kokevat lentämisen jo turvalliseksi", sanoi Manner.

korona_maskiFinnair suojaakin asiakkaitaan ja henkilöstöä mahdollisimman hyvin. Lentokoneiden siivousta on tehostettu ja henkilökunta sekä matkustajat käyttävä suu-nenäsuojaa. Lisäksi eri toimin vältetään turhaa liikkumista matkustamossa.

Finnairin koneissa on käytössä myös HEPA-suodattimet ja ilma vaihtuu koneessa kerran kolmessa minuutissa (Lue uutisemme aiheesta: Airbus: Lentokoneen matkustamon ilma vaihtuu kokonaisuudessaan 2-3 minuutissa).

Finnairin alustavat heinäkuun 2020 täyttöasteet ovat olleet 55-60 % välillä. Määrä on hieman ennakoitua parempi.

Finnair_A319atgate Toimitusjohtaja Mannerin mukaan lentoja voidaan lisätä joustavasti suurentaen konekokoja, uusilla kohteilla tai lisälennoilla. Nyt käytössä ovat pääsosin pienemmät konekoot kuten Finnairin A319 ja Norran E190 sekä ATR 72-500 -koneet. Kysyntä on normaalia pienempää niin pienempi kalusto on taloudellisesti, että ympäristön kannalta parempaa.

 Elokuulle Finnair on suunnitellut lentävänsä päivittäin jo noin 120 lentoa. Tarjontaan tulee uusia lomalentokohteita ja lennot käynnistetään Dubliniin, Edinburgiin, Roomaan ja Milanoon. Syyskuussa on määrä lentää jo noin 50 prosenttia normaalista eli noin 190 lentoa päivässä. Matkustajilleen Finnair tarjoaa joustavuutta elokuun loppuun saakka matkapäivien muutoksissa.

Normaalisti Finnair myy lentoja 3-4 kuukautta etukäteen. Nyt ansaintaan liittyy epävarmuuksia, sillä asiakkaat varaavat lentoja normaalia lyhyemmällä varoitusajalla.

 Finnair_A321_TO"Olemme tarkkoja siitä, että lentoja palautetaan kysynnän tahdissa. Amadeus sekä Google ja Finnair-sivustojen haut ovat myös käytettäviä mittareita. Yksittäisten lentojen halutaan olevan kassavirtapositiivisia. Teemme tiukkaa seurantaa, että kysyntä on tarjontaa suurempi", totesi Manner kapasiteetin lisäyssuunnitelmiin.

Liikenneohjelmaa päivitetään viikoittain kysynnän ja matkustusrajoitusten mukaan. Kotimaan lentojen tilanteeseen Finnair palaa elokuussa. Toistaiseksi Finnair on lentänyt kotimaassa Maarianhaminaan, Kuopioon, Ouluun ja Rovaniemelle. Elokuun 2. aloitetaan lennot Kittiän ja Ivaloon. Kuusamoon on määrä lentää 7. elokuuta lähtien.

 

Nyt yhtiössä seurataan koko verkoston kysynnän palautumista. Normaalisti Finnair lentää heinäkuussa 130 reittiä. Nyt tarjonnassa on vain noin 30 reittiä, jonka myötä huimat 100 reittiä ympäri verkostoa on parhaillaan ilman Finnairin lentoyhteyksiä.

Sharklet_wing_1Virustilanteen kehittyminen on keskeinen tekijä liiketoiminnan kannalta, johon liittyy epävarmuutta. Finnair odottaa kuitenkin edelleen lentoliikenteen palautuvan 2-3 vuoden aikana vuoden 2019 tasolle, joilloin Finnair olisi jälleen kasvuyhtiö.

Päivitys kello 14.44: Lisätty Ivalon, Kittilän ja Kuusamon lentojen suunniteltu aloitus elokuulle.

Lue myös: