Finnairin Vauramo: Emme ole jäniksen selässä kapearunkolaivaston uusimisen kanssa

Finnair_A320_nose_closeupLaajarunkolaivastoaan Airbus A350-900 XWB -koneilla kasvattavalla Finnairilla on edessään myös kapearunkokoneiden uusiminen tai muunlaisen syöttöliikenneratkaisun hakeminen. Vaihtoehtoja kapearunkokoneiksi on tutkittu mutta päätöksiä ei ole vielä tehty. Toimitusjohtaja Vauramon mukaan kiirettä ei ole ja saatavuus on hyvä.

”Euroopanliikenteen osalta laivastonäkymiä on tutkittu mutta vielä ei ole tarvetta edetä asian kanssa kaupallisesti”, kertoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo Lentoposti.fi:lle yhtiön kapearunkolaivastosuunnitelmista Q2 tulosjulkistuksen yhteydessä.

Vauramo_Q2_2017_1"Koneiden saatavuus on nykyisin hyvä ja myös rahoitusta on tarjolla. Emme siis ole jäniksen selässä”, jatkaa Vauramo.

Finnair on vuokrannut leasingyhtiöiltä kahdeksan uutta Airbus A321 -konetta. Niistä neljä lentää jo yhtiön laivastossa ja kolme liittyy siihen kuluvan vuoden aikana. Kahdeksas tulee Finnairin käyttöön vuoden 2018 aikana.

”Laivastouudistuksen osalta on tehty sisäisiä selvityksiä mutta toimittajia ei ole vielä lähestytty. Vaihtoehtoja on kaksi”, avaa Vauramo tilannetta.

Finnairin toimitusjohtaja viittaa lausunnollaan duopoli-toimittajiin eli Airbusiin ja Boeingiin. Niistä ensimmäinen on Finnairin nykyinen hovihankkija ja jälkimmäinen entinen.

Vuodesta 2014 lähtien Finnairin laivastossa on ollut enää Airbusin koneita. Yhtiö omistaa toki myös Norran käytössä olevat Embraer- ja ATR-koneet.

Heinäkuussa 2017 Finnair vastaanotti laivastoonsa jo kymmenennen Airbus A350-900 XWB -koneensa. Yli puolet uusista koneista on jo siis kotipesässään Helsinki-Vantaalla. Kaikkiaan koneita tulee laivastoon 19, joista viimeinen vuoden 2023 aikana.

Finnairille on edelleen voimassa optio vaihtaa toimittamista odottavia koneita suurempaan A350-1000 -versioon. Niistä ensimmäinen voisi Vauramon arvion mukaan tulla toimitukseen vuoden 2021 paikkeilla. Näin vain siinä tapauksessa, että päätös tyypin vaihdosta tehtäisiin.

Finnair_A350_LWK”A350-1000 -koneista on edelleen olemassa optio ja aihe on ollut esillä määrävälein. Vaihtoehto on jälleen pohdinnassa ja asiaa käydään läpi uudelleen”, kertoo Vauramo laivastosuunnitelmista.

”Toivomme käytössämme olevan vakioitua kalustoa. Suurempi versio toisi enemmän kapasiteettia, jota voitaisiin tarvita tietyillä reiteillä”, jatkaa Vauramo.

Laajarunkokonelaivastossa on myös kahdeksan vanhempaa Airbus A330-300 -konetta. Niistä oltiin alunperin luopumassa. Keväällä 2016 valittu kiihdytetyn kasvun strategia mahdollisti kahden poistettavaksi suunnitellun koneen pitämisen laivastossa.

Myös seuraavat kaksi poistettavaksi suunniteltua konetta on määrä pitää laivastossa. Näillä näkymin Finnairin laivastossa olisikin vuonna 2023 kokonaisuudessaan jo 27 laajarunkokonetta.

”Ei ole perustetta olla pitämättä myös poistettaviksi suunniteltuja kahta seuraavaakin koneyksilöä edelleen laivastossa”, sanoo Vauramo.


Laajarungoille tarvetta myös Euroopassa

Nykyisin Finnair lentää laajarunkoisella Airbus A350-900 -koneellaan päivittäin aamulennon Lontoon Heathrow'lle. Laajarunkokone Euroopan reitillä on yllättänyt monet asiakkaat positiivisesti. Myös myynti A350-aamulennoille on ollut erinomaista kun sana käytettävästä tyypistä on levinnyt.

Finnair_airbus_fleetToinen mahdollinen laajarunkokohde Euroopan-verkostossa voisi olla jo aiemminkin asiayhteydessä esillä ollut tuore kohde Islannissa. Vauramon mukaan Reykjavikin reitti on nimittäin ollut myynniltään erinomainen ja koneet ovat olleet täysiä.

Toistaiseksi laajarunkokoneet ovat tiukassa käytössä eikä sellaista ole irrottaa muille Euroopan-lennoille. Toista yhtä selvää laajarungolle sopivaa kohdetta ei Reykjavikin ohella ole noussut esiin.

Yksi potentiaalinen kohde olisi kuitenkin myös Rovaniemi, jonne olisi mahdollista lentää nykyisten lentoliikennesopimusten mukaisesti suoraan Pekingistä. Vaihtoehtona on myös mahdollisuus lentää reittiä Helsinki-Vantaan kautta.

”Jos Lapin matkailu kasvaa riittävästi yksi laajarunkoreitti voisi kulkea Helsingistä Rovaniemelle”, Vauramo arvioi.

Lue myös: