Frontexin valvontalentokone partioi lokakuussa Itämerellä - erikoiskone tukeutuu Turkuun

Metrea_KingAir_2Euroopan raja- ja merivartiovirasto Frontexin Multipurpose Aerial Surveillance (MAS) -valvontalentokonekyky aloitti merialueiden valvonnan Itämerellä 2. lokakuuta 2025. Rajavartiolaitos pilotoi Metrean operoiman Beechcraft King Air 350 ISR -valvontalentokoneen (N339CA) käyttöä osana kansainvälistä yhteistyötä.

Valvontalentokoneella täydennetään lokakuussa merialueiden valvontaa ja lentoja toteutetaan useana päivänä viikossa. Valvontalennoilla tuetaan Rajavartiolaitoksen muuta liikkuvaa merellistä valvontaa, jota tehdään mm. vartiolaivoilla, venepartioilla, valvontalentokoneilla ja helikoptereilla. Lisäksi merialueita valvotaan kiinteällä valvontajärjestelmällä tutkin ja kameroin.

Metrea_valvontalento1Suomenlahden merivartiosto vastaa valvontaoperaation käytännön järjestelyistä ja on suunnitellut lentotehtävät yhteistoiminnassa Länsi-Suomen merivartioston ja Vartiolentolaivueen kanssa. Valvontaa toimeenpannaan rajaturvallisuuden ja merellisen turvallisuuden ylläpitämiseksi.

Frontexin kautta Itämeren aluetta valvomaan saapunut Beechcraft King Air 350 tuli Suomeen tiistaina 30. syyskuuta 2025 ja lensi valvontalennon Pohjanlahdella torstaina 2. lokakuuta 2025. Merivalvontatutkalla, tiedustelusensorein ja reaaliaikaisin verkkoyhteyksin varustettu erikoiskone tukeutuu Turkuun, jossa toimii Rajavartiolaitoksen Vartiolantolaivueen Dornier 228 -valvontalentokoneiden tukikohta. Suomeen tukeutuvan Beechcraft Kingair 350 ISR-valvontakoneen (N339CA) rungon alapuolella on merivalvontatutka, jonka lisäksi rungon yläpuolella on myös sensorijärjestelmien muotosuoja poiketen uutisen kuvituskuvista.

Valvontakonetta operoi amerikkalainen Metrea Special Aerospace ISR Inc, joka tukee Yhdysvaltain, Kanadan, Naton ja sen liittolaisten puolustusvoimia mm. logististin ilmakuljetuksin, ilmatankkauksin, valvonta- ja sammutuslentokonein sekä kybersodankäynnin alueilla.

Metrea_KingAirEuroopan raja- ja merivartiovirasto Frontex kattaa lentokoneen käytöstä muodostuvat kustannukset. Potkuriturbiinikoneen käyttökustannukset ovat merkittävästi alhaisemmat kuin suihkukonekalustolla.

Suomenlahdella valvontatoimissa on ollut purjehduskauden aikana Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA:n kautta Tever AR-5 -lennokki, joka on tukeutunut Hankoon.

Lue myös: