Go! Aviationin ensimmäinen kone saapui Suomeen - lennot alkavat elokuussa

goaviation_watersalute(päivittynyt 14.20) Tuore suomalainen lentoyhtiö Go! Aviation on jälleen askeleen lähempänä lentojen aloittamista, kun yhtiön käyttöön tuleva ensimmäinen Pilatus PC-12NG -kone saapui Suomeen. Vielä toistaiseksi Puolan ilma-alusrekisterissä oleva SP-SAB laskeutui Helsinki-Malmille 5. heinäkuuta. Go! Aviationin tavoitteena on jopa 50 Pilatus PC-12 -koneen laivasto.

GOA_SAB_vacating_RWYDüsseldorfin Mönchengladbachin lentokentältä Malmille saapunut PC-12NG jäi myöhään suunnitellusta aikataulusta ja se saapui Malmille paria minuuttia ennen kello yhtä. Yhtiön tiedotustilaisuus keräsi Malmin lentoaseman terminaalin kabinetin täyteen kuulijoita. 

Koneen Suomeen ja Malmille toi yhtiön lentotoiminnanjohtaja Sami Tiainen. OH-SAB laskeutui Malmin kiitotielle 27 puuskaisen tuulen vallitessa. Konetta oli vastassa suuren maailman tyyliin pelastusajoneuvo, joka teki perinteisen tervetuloasuihkutuksen koneen rullatessa asematasolle. Lentoaika oli hyvässä myötätuulessa noin kolme tuntia. Lento Suomeen lennettiin lentopinnalla 270.

GOA_ohjaamo_1Ensimmäinen kone on määrä siirtää Suomen ilma-alusrekisteriin ja prosessi sen osalta käynnistyy lähiviikkoina. Tuleva rekisteri on OH-GOA. Koneen omistaa leasingyhtiö mutta omistusjärjestelyiden siirrosta on sovittu jo loppuvuodelle.

Go! Aviation kertoi kesäkuussa Kuopion lentonäytöksessä aloittavansa lennot 15. elokuuta. Yhtiön johtaja Jari Tähtinen kertoo toiminnan tähtäävän lentojen aloittamiseen elokuun aikana ja pyrkimyksenä on saada lennot alkamaan juuri 15. elokuuta.

IMG_20160705_122005Ennen aikataulutetun liikenteen aloittamista Go! Aviation lentää koneella tilauslentoja sekä kouluttaa ohjaajiaan. Näiden lentojen aikana kone tullaan todennäköisesti näkemään mm. Kuopiossa ja Tallinnassa. Malmilla konetta esitellään vielä saapumispäivän aikana mahdollisille sijoittajille ja asiakkaille.

Malmille saapunut SP-SAB on valmistunut vuonna 2010. Se on siten pari vuotta uudempi koneyksilö, kuin aiemmin yhtiön käyttöön suunniteltu vuonna 2008 valmistunut jo OH-GGO -rekisterinkin maaliskuussa 2016 saanut saksalaiskone.

GoAviation_OHGGO_1GGO:n on Go! Aviationin mukaan kuitenkin vielä määrä saapua Suomeen ja liittyä yhtiön laivastoon sekä omistukseen kuluvan vuoden syyskuussa.

Kolmannen koneen odotetaan liittyvän yhtiön laivastoon vielä kuluvan vuoden lopulla. Se tullee saamaan rekisteritunnuksen OH-GOB.


Reittirakenne muotoutuu kysynnän mukaan

YGOA_ldg_rollhtiön ensimmäinen asiakkailleen tarjoama yhteys on Kuopio - Helsinki-Vantaa - Kuopio -reitti. Lähtö olisi aamulla Kuopiosta ja paluulento lähtisi Helsinki-Vantaalta illalla. Päivän aikana koneella on määrä lentää kolmesti Helsingistä Tallinnaan ja takaisin.

Pilatus PC-12NG -koneessa on kahdeksanpaikkainen matkustamo, joka tarjoaa sopivat tilat lyhyille lennoille. Koneen takaosassa oleva rahtiovi mahdollistaa periaatteessa myös liikuntarajoitteisten matkustajien kuljettamisen.

GO_PC12_matkustamo_1"Go! Aviation aloitti lippujen myynnin noin viikko sitten ja se on sujunut ennakko-odotuksia paremmin", kertoo yhtiön johtaja Jari Tähtinen Lentoposti.fi:lle.

Tulevia toteutuvia reittejä voisivat olla myös Wärtsilän tarpeisiin räätälöitävä Vaasa-Turku -väli sekä Kalajoki-Helsinki-Pietari -yhteys ydinvoimayhtiön tarpeisiin.

Asiakkaille on tarjolla viisi eri asiakkuusvaihtoehtoa: GoFly, GoFly Extra, GoFly Premium, GoFly Enterprise ja GoFlex Niistä edullisin kuukausihinta on GoFly-asiakkuus, jota myydään 2150 eurolla. Se mahdollistaa yhden henkilön rajattomat lennot tarjotuin aikatauluin. GoFlex asiakkuus puolestaan mahdollistaa kuukaudessa kymmenen yhdensuuntaisen lennon käytön 3150 eurolla. Ne voi jakaa usealle eri henkilölle.

GO_PC12_Ohjaamo_1Lentotoimintaluvan haku kesti 18 kuukautta ja Trafi myönsi luvan helmikuussa 2016. Vastaavia SE-IMC AOC -lupia myönnetty Euroopassa kahdelle yhtiölle. Go! Aviation on ensimmäinen, joka lentää aikataulutettuja lentoja yksimoottorikoneella.

Reittirakenne kehittyy asiakaskyselyiden mukaisesti, jolloin kysyntä on varmaa ja asiakkaat sitoutetaan toimintaan. Euroopassa on noin 3000 lentokenttää jota suorituskykyinen PC-12 -kone voi käyttää.

Yksimoottorikoneen operointia meren yllä on rajoitettu mutta esimerkiksi Itämerellä on ainoastaan pieni alue, jonne koneella ei voi lentää. Tosiasiallinen kierto tuolla alueella on noin 2-3 minuuttia.

GOA_Jorma_Kario"Pienet kaupungit jäävät nykyisin ilman lentoyhteyksiä ja me tulemme palauttamaan ne. Matkustusmukavuus lähentelee liikesuihkukonetoimintaa mutta lippujen hinnat ovat reittiliikenteen business-luokassa", kertoo Go! Aviationin toimitusjohtaja Jorma Kario.

"Tarkastelemme kaupunkipareja ja pyrimme rakentamaan reittiverkoston toimijoiden tarpeiden mukaan. Suomen ja Pohjoismaiden lisäksi tulemme toimimaan koko Euroopassa", jatkaa Kario.


Nopea laajentuminen suunnitteilla

IMG_20160618_140354Go! Aviationin suunnitelmissa on vuoden 2017 aikana lentää jo seitsemään maahan. Kaikkiaan Go! Aviationilla on tällä hetkellä viisi koulutettua suomalaista lentäjää ja seuraavat ovat jo koulutuksessa. Yksi kone vaatii viisi ohjaajaa toiminnan sujuvuuden takaamiseksi. Tulevaa nopeaa kasvua varten uusia lentäjiä on rekrytoity jo kaksitoista.

Vuoden 2016 aikana koneita on mahdollisesti laivastossa jo neljä. Niillä operoitaisiin suunnitelmien mukaan neljään maahan ja yhdeksään kaupunkiin.

GOA_SAB_kabiini_1Seuraavat koneet ovat mahdollisesti tehdasuusia. Keskustelut Pilatuksen kanssa ovat auki ja tilausslotteja on saateissa. Suunnitteilla on mahdollisesti suurempikin konetilaus, jolloin hintaa on mahdollista puristaa alaspäin.

Tavoitteena on 50 koneen laivasto viiden vuoden sisällä, joka lentäisi lyhyitä lentoja ympäri Eurooppaa. Koneina on todennäköisesti juuri Pilatuksen PC-12 -kalusto, joka on toistaiseksi lähes ainoa sopiva vaihtoehto. Go! Aviation pyrkii hyödyntämään etulyöntiasemaansa maksimaalisesti.

Kovat kasvusuunnitelmat vaativat toteutuessaan ponnistuksia myös Pilatuksen tuotantolinjalta. Lentokonevalmistajan odotetaan saavan merkittävästi lisää lentokonetilauksia myös muilta operaattoreilta, kun kaupallinen yksimoottoritoiminta laajenee entisestään.

GOA_staff_1Kasvun odotetaan olevan nopeaa ja vuonna 2017 koneita olisi 14, kohdemaita 7 ja kaupunkeja 12. Vuonna 2018 koneita on määrä olla 24, jolloin operointimaita olisi kymmenen ja kaupunkikohtaita jo 27.

Vuonna 2019 laivaston odotetaan kasvavan jo 33 koneeseen, jolla lennettäisiin 12 maahan ja 57 kaupunkiin. Vuonna 2020 koneita on määrä olla 50 ja operointimaita 14. Kohteita olisi tuolloin jo 135 kaupungissa.

GOA_sijoittajat_1Yhtiön omistus on kokonaan suomalainen ja sen suunnitellaan pysyvän jatkossakin suomalaisena. Suurimmat omistajat ovat edelleen perustajat eli toimitusjohtaja Jorma Kario ja operatiivinen johtaja Roope Kekäläinen.

Yksi omistajista on moottoriurheilija Mika Salo ja toinen sijoittaja on logistiikka-alalla toimiva Mika Salonen. Koneiden rahoitukseen tullaan käyttämään ulkomaisia leasingyhtiötä.

Keväällä 2016 yhtiö avasi jo kolmannen rahoituskierroksen, joka on edelleen käynnissä. Myös neljäs rahoituskierros on jo suunnitteilla.

Go! Aviationin palkkalistoilla on vakituisesti reilut kymmenen henkilöä ja määräaikaiset mukaanluettuna määrä on jo parikymmentä. Lentojen alkaessa määrä kasvaa lentäjien myötä.

Päivitys 5.7 klo 13.10: Lisätty tieto koneen saapumisesta.
Päivitys 5.7 klo 14.20: Lisätty kuvia.

Lue myös: