Helsinki-Vantaalle uutta lumenpoistokalustoa - tulossa "monsteriauroja ja piikkihirviö"

KUN_otsikkokuva_latu_auki_Miikka_Hult(päivittynyt 16.35) Finavia valmistautuu lentoaseman laajennuksen mukanaan tuomiin lisääntyviin lumenpoistotarpeisiin. Lentoliikenteen sujuvuus halutaan turvata entistä laajemmalla alueella ja talvikunnossapitoon hankitaan kolme tai neljä uutta harjapuhallinajoneuvoa. Hankintahinta on noin kolme miljoonaa euroa.

"Jotta sujuu jatkossakin Finavian lumiosaaminen säilyy maailman parhaana, hankimme lisää erikoiskalustoa seuraavia talvia varten", kertoo Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola Finaviasta.

"Olemme erityisen ylpeitä talviosaamisestamme, joka tarkoittaa, että kiitotie puhdistetaan sankimmallakin pyryllä 11 minuutissa lentokoneiden käyttöön. Näin Helsinki-Vantaa pysyy avoinna 24 tuntia vuorokaudessa vaikka paksujen lumihankien ympäröimänä", jatkaa Noronen-Juhola.

KUN_uudenlainen_komposiitti_aura_Miikka_HultKovan lumisateen aikaan keskitytään yhden kiitotien pitämiseen mahdollisimman hyvässä kunnossa. Kiitoteiden auraamisesta sovitaan yhteistyössä lennonjohdon kanssa. Yksi kiitotie voidaan avata käyttöön 11 minuutissa.

Lumenraivauksessa huomion keskipisteenä on yleensä auraletka, joka muodostuu suomalaislähtöisen Vammaksen PSB-5500-harjapuhallinajoneuvoista. 25-metrisen monsterin keulassa olevalla auralla enimmät lumet siirtyvät syrjään ja keskiosan harjakset siistivät asfaltin pinnasta viimeisetkin lumenrippeet. Auran peräosan puhallin antaa vielä lumelle lisävauhtia.

 "Tulevat kolme auraa ovat mahdollisesti myös juuri näitä Vammaksen valmistamia PSB-5500 -ajoneuvoja. Kilpailutusprosessi on parhaillaan kesken ja hankinta toteutetaan vuoden 2017 lopulla", kertoo Noronen-Juhola Lentoposti.fi:lle.

Kilpailutuksessa on 3-4 harjapuhallinajoneuvoja, jotka on valmistettu käytettäviksi erityisesti lentoaseman asematasoilla sekä kiito- ja rullausteillä ja niiden yhdysteillä risteysalueineen. Lisäksi hankkeella mahdollistetaa 2-3 ajoneuvon optiot vuosille 2018-2019. Hankkeen kokonaishinta-arvio on 5,4 miljoonaa euroa.


Uusi jäänmurskain testikäyttöön

Lumenpoistamisen lisäksi lentoaseman asematasolla – eli lentokoneiden pysäköinti- ja lastausalueilla – otetaan testikäyttöön varsinainen piikkihirviö, joka on asfalttiin muodostuneen jään vihollinen.

 "Piikkihirviö eli Raiko-jäänmurskain kynsii jäätä konepaikoilta sopivan ronskilla otteella, ettei asemataso olisi liian liukas. Näin saamme myös vähennettyä kemikaalien käyttöä liukkaudentorjunnassa", toteaa Noronen-Juhola.

Raiko_Pmalli_SAHKO_OY Finavian käyttöön toimitetaan Raiko P15 -polannemurtaja ja laitteen odotetaan saapuvan Helsinki-Vantaalle mahdollisesti maaliskuun 2017 aikana. Laite voidaan kiinnittää kuorma-autoihin, liikennetraktoreihin, monitoimikoneisiin ja pyöräkuormaajiin.

Mikäli seuraavan talvikauden käyttökokemukset ovat hyviä voidaan laitteita saada käyttöön vielä talven 2017/2018 aikana.

Raikon polannemurtajat ovat laajassa käytössä Pohjois-Amerikassa ja niitä on käytetty erityisesti lentokoneiden pysäköintipaikkojen kunnossapidossa.

"Polannemurtaja irrottaa jään asematason pinnoitteesta, jonka jälkeen se on helppo aurata pois", kuvailee Noronen-Juhola Lentoposti.fi:lle

 KUN_linko_pollyttaa_Miikka_HultSamoin testattavaksi on otettu SnoCom-lumenpuristin, joka pakkaa lingottavan lumen tiiviimpään muotoon. Runsaslumisten talvien aikaan lumenkuljetus lentoasemalla vähenee, kun lumi on puristettu palikoiksi ja kasattu tiiviisti. Laite on Pohjoismaisilla lentoasemilla ensimmäinen laatuaan.

Nykyiset lingot täyttävät kuorma-autot nopeasti lumella, koska mukana on paljon ilmaa. Hollantilaisen SnoComin lumenpuristin poistaa ilman ja tiivistää lumen.

Koekäyttöön laite saapui Helsinki-Vantaalle helmikuun 2017 aikana ja sitä on jo ehditty kokeilla lumisateessa. Koekäyttöjakso kestää ainakin kuluvan talvikauden loppuun ja jatkunee edelleen syksyllä.

KUN_kemikaaliauto_Miikka_HultHankintalistalla on myös nykyaikainen liukkaudentorjunta-aineiden levittämiseen tarkoitettu ajoneuvo, jonka moderni tekniikka vähentää osaltaan kemikaalien kulutusta lentoasemaympäristössä.

 "Kansainvälistä huomiota herättäneen suomalaisen snowhow’n ansiosta Helsinki-Vantaa on lentoliikenteelle sujuva solmukohta ympäri vuoden. Samanaikaisesti hintatasomme lentoyhtiöille on Euroopan edullisimmasta päästä", sanoo Noronen-Juhola.

 Päivitys 1.3 kello 16.35: Lisätty Heini Noronen-Juholan haastatteluosuuksia ja tarkennettu kalustotietoja.

Päivitys 2.3 kello 10.00: Korjattu Raiko-polannemurtajan toimitusaikataulu ja toimittaja.

Video SnoCom-lumenpuristimen toiminnasta

Lue myös artikkeli: Ammattimies on paikallaan