Helsinki-Vantaalle asennetaan parhaillaan olemassa olevien kiitoteiden lisäksi ensimmäistä rataa. Suomen suurin radanrakentaja VR Track asentaa lentokentän alla parhaillaan vaihteita ennen seuraavan viikon pölkytystä. Rakenteilla olevan kehäradan on määrä valmistua kesällä 2015. Kehäradan rakentamisessa on käynnissä viimeinen vuosi, ja liikennöinnin radalla on määrä alkaa heinäkuussa 2015. Aikataulu Helsinki-Vantaan aseman osalta on haasteellinen. "Liikenne kehäradalla alkaa joka tapauksessa heinäkuussa 2015. Urakoitsijan kanssa käydään vielä keskusteluja Helsinki-Vantaan aseman osalta", kertoo Liikenneviraston projektipäällikkö Juha Kansonen. Tällä hetkellä rakentamisen painopiste on Lentoaseman aseman rakentamisessa sekä radan päällysrakenne -, sähköistys- ja turvalaitetöissä. "Pohjoisen raiteen kiskoasennukset ovat valmiita viikolla 45. Tuolloin raiteet kulkevat Helsinki-Vantaan aseman läpi. Eteläisen raiteen kiskot asennetaan myöhemmin, sillä tunnelia käytetään logistiikkaan asematyömaata ajatellen", kertoo Kansonen. Kehäradalle tulee ensimmäisessä vaiheessa viisi uutta asemaa: Lentoaseman ja Aviapoliksen tunneliasemat sekä Leinelän, Vehkalan ja Kivistön pinta-asemat. Kehärata on 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa. Kaksiraiteisella radalla käytettävä huippunopeus on 120 km/t ja junia liikennöidään ruuhka-aikaan molempiin suuntiin 10 minuutin välein. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke. Lue myös:
|
|||