Kehäradan rakentamisessa on käynnissä viimeinen vuosi, ja liikennöinnin radalla on määrä alkaa heinäkuussa 2015. Aikataulu Helsinki-Vantaan aseman osalta on haasteellinen. "Liikenne kehäradalla alkaa joka tapauksessa heinäkuussa 2015. Urakoitsijan kanssa käydään vielä keskusteluja Helsinki-Vantaan aseman osalta", kertoo Liikenneviraston projektipäällikkö Juha Kansonen.
"Pohjoisen raiteen kiskoasennukset ovat valmiita viikolla 45. Tuolloin raiteet kulkevat Helsinki-Vantaan aseman läpi. Eteläisen raiteen kiskot asennetaan myöhemmin, sillä tunnelia käytetään logistiikkaan asematyömaata ajatellen", kertoo Kansonen. Kehäradalle tulee ensimmäisessä vaiheessa viisi uutta asemaa: Lentoaseman ja Aviapoliksen tunneliasemat sekä Leinelän, Vehkalan ja Kivistön pinta-asemat. Kehärata on 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa. Kaksiraiteisella radalla käytettävä huippunopeus on 120 km/t ja junia liikennöidään ruuhka-aikaan molempiin suuntiin 10 minuutin välein. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke. Lue myös:
|
|||