Kiitotieremontin aikana lentoliikenteelle aiheutuvia rajoituksia on pyritty minimoimaan mahdollisuuksien mukaan mm. käytössä olevien kiitoteiden kapasiteetin maksimoinnilla. Helsinki-Vantaalla ruuhkapiikit keskittyvät vain muutamalla tunnille vuorokauden aikana, joka osaltaan lieventää viiveitä. Lentoturvallisuus on ensisijalla myös remontin aikana. "Suururakkaa on sen vaikutusten takia työstetty yhdessä lentoyhtiöiden kanssa jo syksystä 2014 lähtien. Yhdessä slot-koordinaattorin kanssa on muodostettu kesän rajoitettua kapasiteettia vastaava liikennerakenne", kertoo Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola. Kiitotie 04R/22L remontin aikana kentän pääasiallinen kiitotie on ns. kolmoskiitotie eli 04L/22R. Myös kiitotie 15/33 on käytössä, mutta normaalia pienemmällä kapasiteetilla. Kokonaisurakka on suunniteltu tehtäväksi neljässä eri vaiheessa. Kiitotien päällystyksestä vastaa Lemminkäinen Infra Oy ja sähkökaapeleiden ja uppovalaisimien asennuksista vastaa Finavia. Osassa kaapelointi- ja uppovalaisimiin liittyvissä töissä on mukana myös Lemminkäinen Infra Oy. Suurimmat viiveet lentoliikenteelle tulevat olemaan kello 14.00 - 18.00 välisenä aikana. Tuolle ajalle on jouduttu tekemään eniten slot-muutoksia. Kesän 2015 slot-muutokset eivät kuitenkaan vaikuta reittioikeuksiin seuraavilla aikataulukausilla.
Lufthansa operoi Helsinki-Vantaalta kuudesti päivässä kohteinaan Frankfurt ja München. Saksalaisoperaattori on pitänyt aikataulut ennallaan mutta on varautunut mahdollisiin myöhästymisiin. "Käytännössä iltapäiväruuhkapiikin korkein huippu on katkaistu ja sitä on levennetty. Remontin aikana iltapäiväruuhkan saapuva ruuhka-aalto levittyy karkeasti sanottuna yhden tunnin sijasta nyt kahdelle tunnille", kuvailee Noronen-Juhola tulevaa. Omat haasteensa kiitotieremontille tuo 6.-10. heinäkuuta Helsingissä järjestettävä Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön 40-vuotisjuhlakokous ETYK 2015. Tuolloin Helsinki-Vantaalle odotetaan jopa 50 liikesuihkukonetta, jotka eivät ole slot-rajoitusten piirissä. Ne aiheuttavat VIP-statuksellaan mahdollisesti lisäviiveitä kaupalliselle liikenteelle.
Lentokoneiden nousu- ja laskeutumissuunnat poikkeavat peruskorjauksen aikana normaalista. Tämä tuo muutoksia kesän ajan lentokonemelun suuntautumiseen. Lentomelu lisääntyy remontin aikana erityisesti Pohjois-Helsingin alueella sekä Keravan suunnalla, erityisesti Keravan keskustan alueella. Lentomelu vähenee touko-kesäkuussa Nurmijärven suunnalla.
Saapuva ja lähtevä liikenne käyttävät kiitotietä 04L/22R. Myös kiitotie 15 on lyhennettynä käytettävissä lentoonlähtöihin. Vaiheen 1 aikana Helsinki-Vantaan kapasiteetti on saapuvan liikenteen aikana 32-36 operaatiota tunnissa. Kokonaiskapasiteetti on tuolloin 50 operaatiota tunnissa. Lentoaseman kapasiteetti nousee huomattavasti, kun poikkikiitotie 15/33 saadaan käyttöön 6. heinäkuuta vaiheessa 2B . Tuolloin lähtevä ja saapuva liikenne voivat käyttää kiitoteitä 04L/22R sekä 15/33.
Viimeinen eli vaihe 3 alkaa 14. heinäkuuta. Pääkiitotie 04R/22L on edelleen kokonaan suljettuna. Tuolloin saapuvalla ja lähtevälle lentoliikenteelle on käytössä kiitotiet 04L/22R sekä 15/33.
Lue myös aikaisemmat uutisemme tulevasta kiitotieremontista:
|
|||