Asuntoalueeksi rakennettavan Hernesaaren kärkeen täyttömaalle suunnitellun uuden heliportin asemakaava on muuttunut kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Alkuperäisen käyttötarkoituksen sijasta eteläkärki on nyt "erityisselvitysaluetta". Tämä ei tarkoita kopterikentän lopullista poistamista, vaan asian laittamista tavallaan pöydälle. Nykyään Helsingin Hernesaaressa olevalta kopterikentältä lennetään mm. reittiliikennettä Tallinnaan. Sitä käyttävät myös muut yrittäjät sekä Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen kopterit. Uusi kenttä tulisi niemen itäpuolelle täyttömaalle kannaksen päähän. Sen rakentamisen hinnaksi arvioidaan jopa 90 miljoonaa euroa. Jotta meren päältä kentälle johtava tarvittava turvallinen lähestymissektori voitaisiin varmistaa, liikenne vaatisi myös keinotekoisen matalikon tekemistä heliportin itäpuolelle (kuvassa vasemmalla merkitty katkoviivalla, klikkaa kuvat suuremmaksi). Näin korkeamastoiset alukset eivät pääsisi lähelle lähestymissektoria huonon näkyvyyden vallitessa. Helikopterikentän rakentaminen on kohdannut melkoisesti vastustusta poliittisissa piireissä. Esiin on nostettu meluvaikutukset uudelle asuinalueelle sekä täytön suuret kustannukset. Lisäksi kenttä estäisi Hernesaaren aivan eteläisimmän kärjen asuntorakentamisen nimenomaan melun takia. Toisaalta jokainen hiemankin suurempi kaupunki tarvitsee keskustan lähellä olevan helikopterikentän. Tähän asti Hernesaaren kärki on satama- ja teollisuusalueena ollut mainio paikka tällaiselle toiminnalle. Alueen asuinrakentaminen muuttaa tilanteen, sillä merellisistä maisemista asuntonsa ostavat eivät luonnollisesti riemastu säännöllisesti toistuvista laskuista ja nousuista. Tällä hetkellä Fast Class Oy:n virolainen tytäryhtiö Copterline Oü lentää Hernesaaresta Tallinnaan seitsemän kertaa päivässä. Lento kestää 18 minuuttia. Kalustona on AgustaWestland AW139 -helikopteri.
|
|||